Motorun Elektrik Tüketimi

mbilgin55

Üye
Katılım
8 Kas 2011
Mesajlar
69
Puanları
1
arkadaşlar doğan şahin gibi araçların sadece motorun çalışması için gerekli akım nekadar birde araç çalışırken akünün şarj akımını ölçmek istiyorum kaç amperlik ampermetre gerekir akünün artı çıkışına kesici bağladım ampermetrenin uclarını kesiciye paralel bağlayıp kesiciyi açtımı arac durmadan ampermetre üzerinden calışmaya devam edecek ampermetre kaç amperlik olmalı sadece motor çalışacak( ekstra yükler far teyp gibi )olmayacak saygılar
 
Bu ölçümü yapabilmek için 12V-100Amperlik özel ampermetreler var, ancak bunlarla ölçebilirsin, ampermetreyi zaten seri bağlaman gerekiyor. Motoru ilk startta rahatlıkla 50-60 Amper çekecektir. Ama çalıştıktan sonra Şarj dinamosu devreye girdiği için nasıl bir sonuç alacaksın emin değilim. Çünkü Şarj dinamosu da 55-60 Amper arası akım üretecek. Yani motorun çektiği akımı aküye bağlayarak ölçmen zor. Ancak şarj dinamosuna bağlayıp, aküyü de araç çalıştıktan sonra iptal edecek bir şey düşünürsen ölçebilirsin.
 
pens ampermetre kullanmanı öneririm. bu arada fazla akımı marş anında marş motoru çeker, motor değil .
 
Son düzenleme:
En fazla akımı ilk çalıştırmada kesin olarak marş motoru çekecektir.Sahibi bulunduğum aracıma, ilk satın alınmada üzerinde orijinal gelen 35 amperlik aküyle de marşı çevirip start aldırdığından,buradan hareketle, genelde tüm otoların ilk marş akımı değerinin 55-60'dan küçük bir değer(Otobüs-kamyonlarda belki bu değerler olabilir.),25-30 amper arası bir değer olması gerekir diye düşünüyorum.Şimdiye kadar merak edip ölçmedim ancak,farlar da yanarken(55 watt.+55 watt=110 watt./12=9.16 yaklaşık 10 amper dersek) 35 amperlik bir akü bir otomobilin marşını rahatça çevirip ilk hareketi verebiliyordu.Araba şarj ederken gece de(Farlar açık iken) şarjın rahatça,güvenli olarak devam edebilmesi için,3 fazlı alternatörün uçlarında(Küçük bir kısmı da geri besleme yoluyla rotoru bilezikler üzerinden besleyerek,gerekli uyartım akımı şeklinde sürekli harcanıyor.)dc.çıktı akımı olarak farların akımı+alternatör uyartım akımı+ateşleme ünitesi akımı+radyo,kalorifer fanı,otomatik cam(ara sıra)kışın rezistanslı cam ısıtması akımı(Ara sıra)+sis farlarının çektiğinin üstünde bir akım değeri olmalıdır ki ayni zamanda aküler de emniyetli olarak şarj olabilsin.55 amper etiketli olarak satılan bir alternatörün 55 amperlik bir aküyü rahatça şarj edip doldurabildiğini bilmekteyiz.Ancak otomobil üzerindeki uygulamasında, şarj esnasındaki şarj akımının,otomobilin pek çok ihtiyacının ayni anda devrede olduğu düşünülerek(Net toplamına bir miktar emniyet payı da eklenip)mantıken de daha yüksek bir akım değeri olması gerekir diye düşünüyorum.(25-35 amper gibi.)Uygulamada belki daha farklı değerler de ölçülebilir.

*1-10 amperlik bir ampermetreye bir şönt direnç(Cihaz uçlarına paralel) bağlayarak skala değeri 1-100 amper ölçüm yapacak şekle de ayarlanarak getirilebilir.Ancak ölçüm hiçbir zaman, bir dijital avometrenin 10 amperlik ölçüm kısmının ayni hassaslıkla ölçeceği şekilde olamaz,bu yolla daha kabaca,çok net olmayan bir ölçüm yapılabilir.Kolay gelsin.
 
Benimde bir sorum olacaktı ama uzun zamandır gırmedıgım ıcın soruyu nereye yazacagımı bulamıyorum. Nereye nasıl yazacagım.
 
binbası akünüzün 35 amper olması 35 amperlik yükü 1 saat karşılayabilir anlamına gelmiyomu? marş motoru kısa süreli devrede olacağı için35A den daha yüksek akım çekebilir diye düşünüyorum elimdeki avometre 20 amper kapasiteli bunu 100 ampere çıkarabilmek için kac ohm luk direnci nereye bağlamalıyım? saygılar
 
Evet,dediğiniz gibi daha yüksek akım değerleri de olabilir,tam olarak ölçümünü hiç yapmadım.Zaten,tahmini düşüncemdi daha önceki söylediğim bu rakamlar.Ampermetrenin ölçüm aralığını 10 kat genişletmek için sıfıra yakın değerlerde,çok düşük omajlı bir direnç,ampermetre çıkış uçlarına palalel olarak bağlanır.Ancak bu paralel bağlı ölçü sistemi,100 ampere kadarki yüksek akımları daha kabaca,net olmayan şekliyle(Çünkü kalibrasyonu siz kendiniz belirliyorsunuz.) diğer ölçü aletlerinde olduğu kadar sağlıklı ve her zaman sabit kalmayan bir şekliyle ölçebilir.Bunun pratik uygulamasını akü şarjında,yeterli skala değerinde olmayan bir ampermetrenin(0-1 A)ölçü aralığını arttırmakta(1-10 A yapmakta) kullanmıştım.Ayrıca bir direnç hesabıyla uğraşarak,ayrı bir direnç satın alıp özellikle de seçmemiştim.Kısaca bundan bahsetmeye çalışayım.

Elektrik kablolarının bağlantı yapılan düğüm yerinde çok düşük omajlı olan direnç noktaları(Yüksek akımlara karşı) oluşur biliyorsunuz.Bu direnç noktalarını kendimizce ayarlanarak,istenilen skala değerini verecek şekilde,düşük skala değerli bir ampermetrede kullanılabiliriz.Bunun için soyulmuş 2 adet çıplak bakır telin birbiri üzerine bükülerek sarılmış şeklini kullanabiliriz.Bükümün sarımlarını pense ucuyla döndürerek sıkıştırarak,her çevirme kademesinde direnç(Omaj) değeri sıfıra o kadar çok yaklaşacaktır.Ama iyi bir lehim veya kaynak olmadan,yüksek akımlara karşı,tam olarak sıfır değerini almayacaktır.Biz de zaten bunu istemiyoruz.O zaman ölçü aletinden(Ampermetreden)hiç bir akım geçmez ve bir şey ölçemeyiz.10 kat arttırıp genişletmek istediğimiz ampermetrenin içinden 1/10 oranında akım geçmeli,direnç görevi görecek bakır telin bağlantı yapılmış düğüm yerinden 9/10 oranında akım geçmeli.Biz elimizle kalibre yaparken bunu istemekteyiz.Geçen 100 amperin 90 amperi bu düğümden,yalnızca 10 amperi ampermetreden(İsterseniz 20 amperini ampermetreden,180 amperini yapma düğüm direncinden geçirip 200 ampere kadar da ölçüm yapılabilir.)Ama size 1-100 amperlik ölçüm aralığı da kafidir.

Yani bu sıfıra çok yakın özel direnci,ampermetre skalasında,kendimiz kalibre ederek değerini değiştirebildiğimiz bu özel yapılı olan suni bir direnç kullanacağımız için,sabit bir direnç kullanmıyoruz.Bu nedenle de kalibre ederken ampermetreden 20 amperi geçmeyen bir yük devresi kullanmamız,ampermetre güvenliği açısından önem taşıyor.Örneğin 9-10 ampere kadar akım çeken ve güç değeri bilinen bir yük(2 adet uzun huzmesi yanan"H4 tipte iyot-halojenli"far ampülü,60*2=120 watt,çektiği akım net olarak;120/12=10 amperdir) kalibrenizi yaparken 20 amperlik ampermetre skalasında,1/10'luk gösterge kısmına gelecek şekilde,büktüğünüz orta kalınlıktaki çıplak bakır tellerin,bu büküm temas basıncını azaltıp çoğaltarak,yani kendi elinizin yapmış bulunacağı büküm değeriyle,bir kalibrasyon yaparak,ölçeceğiniz skalada kaba bir ölçüm değeri yeri belirlersiniz.Daha sonra ayni ölçümü daha yüksek bir yükle denediğinizde,örneğin 35-45 amper çeken bir marş motoru gibi,skalada lineer olarak yükselen ibre vasıtasıyla kaba,çok hassas olmayan bir amper değerini ampermetreden okuyup,bu bilinmeyen yük için bir fikir sahibi olmuş olursunuz.Yapma(suni) direnci aşağıdaki şekilde "YÜK" yazan yere uygulayın.Diğer küçük dirençleri yok(Düz kablo gibi)farzedin,çünkü bizim devremizde bunlara gerek yoktur.Seçip bulduğum şekil ancak bu şekildeydi,kusura bakmayın.Kolay gelsin.
 
Arkadaşlar ampermetreyi yanlış yere bağlıyorsunuz. Ampermetreyi bağlarken marş motorunun bağlantısını ampermetreden önce yapacaksınız yoksa ampermetreyi yakarsınız. Merak eden arkadaşlar için söyleyeyim;
Benzim pompası elektrikli olan bir otomobil, aküsü dolu ise rölantide çalışırken 7-10 amper arası akım çeker. Marş sırasında akım 100 Amperin üzerindedir.
 
"binbası akünüzün 35 amper olması 35 amperlik yükü 1 saat karşılayabilir anlamına gelmiyomu? marş motoru kısa süreli devrede olacağı için35A den daha yüksek akım çekebilir diye düşünüyorum elimdeki avometre 20 amper kapasiteli bunu 100 ampere çıkarabilmek için kac ohm luk direnci nereye bağlamalıyım? saygılar"

Elinizin altinda 50/1000 mandalli amper ölçer cihazı(Pens ampermetre) varsa mars motoruna giden + kablosuna mandallayip marsa basarken da gorebilirsiniz.Mutlaka ölçüm yapılacaksa en uygunu budur.
Bir de şu durum vardır.Marş motorlarını genelleme yaparak en az 100 amper (Marş selenoidi+marş motoru+varsa diğer yardımcı röleler)çektiğini düşünerek(En düşük güçlüleri de 0.9 kW=900 Watt'dan başlıyor ön araştırmama göre,bu durumda 900/12=75 Amper akım çeker.) elinizdeki 20 amperlik ampermetreyi güvenli olarak anlattığım şartlardaki değişimini yapamazsanız eğer, ölçü aletinizi yakabilirsiniz,bunu unutmamak gereklidir.Sn.Alpernbugra'nın dediği üzere,bu çekilen değer bu kadar yüksekse eğer,(Az önce nette Japon marka bir arabanın marşının 30 A civarı akım çektiğini okudum,ama ne kadar doğrudur,tam olarak bilemiyorum bu konuyu doğrusu.)bu direkt ölçümle çok tehlikeli bir deneme yapmış olursunuz.En iyisi endirekt(+ kablosuna pens ampermetre kapatmak yoluyla) güvenli yapılacak olan yoldur.

İlk başta sormuş olduğunuz soruya tekrar dönersek eğer;

1.2 kW'lık bir marş dinamomuza sahip olduğumuzu farzedelim.Ama akümüzün gücü(Volt*amper) daha düşük olsun.Örneğin 35 amper(35*12=420 Watt.) 60 amper(60*12=720 watt.) 75 amper(75*12=900 Watt)lık akü güçlerinde,bu marş dinamosunun sargılarından ancak kapasiteleri kadar(Üzerinde değil) bir gücü marşa sevk ederek gönderebilecektir.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
en iyisi üretici veya servis ile temasa geçmek diye düşünüyorum
 

Forum istatistikleri

Konular
128,171
Mesajlar
915,627
Kullanıcılar
449,935
Son üye
mehmetenessunger

Yeni konular

Geri
Üst