Lastik konusunda bilinmesi gerekenler

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,205
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Aracınızın yolla temasını sağlayan tek unsur olan lastiklerin önemi göz ardı edilmeyecek kadar büyüktür. Bu nedenledir ki sürüş güvenliği açısından lastikler hayati önem taşır. Yanlış basınç uygulanmış bir lastik kötü yol tutuşa ve fren mesafesinin uzamasına neden olacağı gibi, balans bozukluğu bulunan bir lastik de yolla teması azaltıp hayati tehlikeye neden olabilir.

LASTİK NEDİR?

Lastik kauçuk, kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve en önemli parçadır.

ARAÇ MUAYENE ESNASINDA LASTİK VE JANT İLE İLGİLİ AĞIR KUSURLAR


Lastikler: profil derinlik sınırı asılmıs olması
Lastik profil derinliği: lastik tek taraflı aşınmış olması
Yanlış lastik ebadı: yük kapasitesi çok düşük/yüsek hız için uygun değil olması
Yanlış lastik: karma (Radial ve Cross-ply) lastik takılmış olması
Yanlış lastik: lastik-jant uyumu hatalı olması
Jant/jantlar: hasarlı olması
Hatalı jantlar
Jantlar: jant kapakları/direksiyon ve fren parçaları ile uyumlu değil

Araç Muayene ilgili Yönetmelikte yer aldığı şekliyle olması gereken : Araçlarda kullanılan lastiklerin diş yüzeyinin ana yivlerindeki (oluklar) diş derinlikleri, 4 den az lastikli araçlarda en az 1 mm , 4 ve daha fazla lastikli araçlarda en az 1,6 mm olacaktır. Ana yivler, lastik yüzeyinin yaklaşık 3/4 oranında genişliğini kapsayan, lastik yüzeyinin merkezi kısmındaki yivlerdir.


LASTİĞİN GÖREVLERİ

Lastikler, otomobilin ve yükün ağırlığını taşır ve motorun yarattığı döndürme momentini yola aktararak çekiş kuvvetine dönüştürür. Darbeleri emerek konfora katkıda bulunur. Yavaşlamalarda fren gücünü, viraj dönüşlerindeyse direksiyon kontrolüne gerekli olan yanal kuvveti üretir. Ayrıca kendine özge darbe emici emiş özellikleri sayesinde sürüşten ve zemin bozukluklarından meydana gelen kuvveti absorbe eder. Yol kaplamasının türü (asfalt, toprak, şose) ve yolun durumu ( yağmur, çamur, kar, buz) ne olursa olsun, lastiğin görevi güvenli şekilde yol tutuşu sağlamaktır. Ancak bilinçli otomobil kullanıcısı, bir lastikten güvenlik ve konforun yanında başka özellikler de arıyor. Modern bir lastiğin daha az titreşim ve gürültü üretmesi, düşük yuvarlanma direncine sahip olması, dolayısıyla daha az yakıt tüketmesi isteniyor. Fakat lastiğin bu özeliklerin hepsini aynı anda bünyesinde bulundurması imkansız. Bu özelliklerin biri sağlanırken diğerlerinden taviz veriliyor.

LASTİK SATIN ALIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?

Otomobil üreticisinin önerdiği lastik ebadının dışına çıkmamak en doğrusudur; ancak estetik kaygılarla veya özel amaçlarla lastik ebadı değiştirilebilir. Lastiğin kesit genişliğini arttırmak otomobilin viraj ve yol tutuş kabiliyetini olumlu etkileyebilir, ancak kesit genişliği arttıkça ıslak zeminde kızaklama (aquaplannig) riski de artar. Lastik serisi ve profili değiştirilirse, lastik çevresi de değişeceğinden kilometre saati yanlış gösterir. Ayrıca otomobilin maksimum hızında ve yakıt tüketimde de değişiklikler gözlenebilir. Bunun yanında farklı ebattaki lastiklerin otomobilin ön düzen ayarını bozacağı unutulmamalıdır.

LASTİK ÇEŞİTLERİ

Konvansiyonel ve radyal lastik
Lastikler yapılarına, taban desenlerine, kauçuk karışımlarına ve kullanım amaçlarına göre sınıflara ayrılır. Lastiğin karkas yapısında kullanılan kord bezinin geometrisi lastiğin konvansiyonel veya radyal yapıda olmasını belirler. Konvansiyonel lastiklerde, lastiğin yapısını meydana getiren kord bezleri 30-40 derecelik açılarda, üst üste ve çapraz biçimde yerleştirilir. Bu nedenle konvansiyonel lastikler çapraz katlı ve diyagonal lastikler olarak da adlandırılır. Son yıllarda otomobil lastik teknolojisindeki gelişmeler, konvansiyonel lastiklerin terk edilip radyal lastiklerin kullanılmasına yol açtı.

Radyal lastikler ve avantajları
Radyal lastiklerin konvansiyon lastiklere göre en önemli avantajları daha esnek olmaları ve daha az ısınıp daha kolay soğumalarıdır. Bunun dışında radyal lastiklerin yerde bıraktığı taban izi çapraz lastiklerinkinden daha geniştir. Bu avantaj radyal lastiklerin konvansiyonel lastiklere oranla yüzde 20 daha iyi yol tutmasını sağlar. Yola temas eden bölümün daha fazla oluşu nedeniyle çekiş gücü ve fren güvenliği daha yüksektir. Radyal lastiklerde taban sert, yanaklar yumuşaktır; bu da lastiğin yola temas eden bölümünün sürekli olarak aynı genişlikte kalmasını sağlar. Radyal lastiklerin kat ve sırt ayrılmaları da daha dayanıklıdır. Bu ise yola tutunum başarısını arttırır.

Çelik kuşaklar
Radyal gövdeli lastiklerin sırt gövdesi boyunca 15 ile 25 derecelik açılarla üst üste ve çapraz biçimde kuşaklar yerleştirilir. Kuşakların görevi lastiğin mukavemetini arttırmak taban izinin şekil değiştirmesini önlemek ve lastiğin yerle temas eden bölgesinin alanını arttırmaktır. İki tür kuşak bulunur. Birincisi bez dokumandan üretilen 'tahrik', diğeriyse tellerden üretilen 'çelik' kuşaktır. Çelik kuşağın daha dayanıklı, daha emniyetli ve yüksek hızlara daha iyi uyum sağlaması, lastik üreticilerinin bu tür lastik üretimine yönelmesine neden olmuştur.

Sırt deseni
Farklı amaçlara hizmet etmek için farklı yapıda, desenlerde ve kauçuk çeşitlerine sahip lastikler üretiliyor. Otomobil lastikleri desenlerine göre ikiye ayrılır. Standart lastikler ve yüksek performans lastikleri . Ayrıca bu lastiklerin normal tipleri dışında dört mevsim ve kış lastiği versiyonları da mevcut. Standart desenli lastiğin kuru ve ıslak zeminde iyi çekiş gücü, yeterli antiaquaplaning (suda kızaklamaya karşı hızlı su deşarjı) özellikleriyle, güvenli viraj alma kabiliyetlerine sahip olması istenir. Bunun yanında standart lastiklerin sesiz ve konforlu olması düşük yuvarlanma direncine sahip olması gerekmektedir. Dört mevsim lastiklerin desenleriyse, ıslak, kuru, karlı, çamurlu zeminlerde güvenli kullanım, frenleme ve yeterli çekiş gücü sağlamak üzere tasarlanır..

Kış lastikleri
Kışın, uzun ve şiddetli olduğu, yolların uzun süre kar ve buzla kaplı olduğu bölgelerde kış lastikleri kullanılmalıdır. Deseniyle olduğu kadar soğuğa dayanıklı kauçuk karışımlarıyla da kar ve buz gibi kaygan koşullarda maksimum çekiş ve fren gücünü zemine iletebilen kış lastikleri silika teknolojisiyle üretiliyor. Bu teknoloji de lastiğin tutunma özelliğini arttırıyor. Kış lastiklerinde dikkat edilmesi gereken en önemli noktaysa hız serilerine uyumdur. Çünkü kış lastiklerinde hız serileri standart lastiklere oranla düşüktür. Otomobilin son sürati yüksek olsa bile lastiğin hız serisi aşılmamalıdır.

Yüksek performans lastikleri
Yüksek motor gücüne sahip otomobiller, bu yüksek gücü yere aktarabilmek ve yüksek süratlere çıkabilmek için performans lastiklerine ihtiyaç duyar. Bu tür lastikler V, W, Z gibi daha yüksek hız serisine sahip lastiklerdir. Yüzde 55 veya yüzde 35 gibi basıklık oralarına (alçak profile) sahip yüksek performans lastikleri, yola daha iyi tutunmayı sağlayan özel kauçuk karışımlarına sahiptir. Geniş tabanlı yüksek performans lastiklerinin kuru ve ıslak zeminde iyi yol tutması, iyi viraj alması gerekir. Yüksek performans lastiklerinin ömrüyse, standart lastiklere göre (kullanıma bağlı olarak ) yüzde 20 daha kısadır.

LASTİK HANGİ PARÇALARDAN OLUŞUR?


SIRT: Lastiğin yolla temasını sağlayan en üst bölümüdür. Üzerindeki desen kulanım amacını gösterir. Desendeki oluklar yağmur suyunu deşarj etmeye yarar. Zemine temas eden dolu bloklarsa çekiş ve fren gücünü iletir, yanal kuvvet üretir.

OMUZ:
Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi

YANAK:
Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan ve bölgesidir. Direksiyon kontrol karakteristiğini, taşıma ve konfor estetiğini belirler. Lastiğe esneklik sağlar, üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunur.

TOPUK:
Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.

DAMAK TELİ:
Lastiği jantın etrafında tutan bölgedir. Gerilmeye dayanıklı, uzamayan çelik tellerden üretilir.

CEYFIR:
Damak telinin dış kısmına yerleştirilir. Karkas yapının jant tarafından
aşındırılmasını ve tahrip edilmesini engeller. Jant ucu üzerinde gerekli olan esnekliği sağlar.

KARKAS YAPI:
Lastiğin alt ucundaki bir damak telinden diğerine uzayan destek bölümüdür. Damak telinin etrafını dolaşarak lastiğe bağlanır. Polyester kord bezinden üretilen karkas yapıda uzunlamasına lifler yükü taşır, yatay liflerse yapıyı bir arada tutar.

KUŞAKLAR:
Lastik sırt deseninin altında uzanan dar katmanlara kuşak adı verilir. Çelik ve bez olmak üzere ikiye ayrılan kuşaklar karkas yapıyı sıkıştırır.

ASTAR:
Lastiğin iç yüzeyindeki ince bir kauçuk katmanı olan astar hava sızdırmazlığını sağlar. Lastiğin içine sıkıştırılmış basınçlı havanın dışarı kaçmasını önler.

DOĞRU JANTA DOĞRU LASTİK TAKIN!

Üzerinde durulması gereken bir diğer konuysa lastiğe uygun olan jantı seçmektir. Tubeless lastikle kenarları düzgün tubeless jant kullanılmalıdır. Her lastik ebadı için tavsiye edilen bir jant eni vardır. Birde kullanılabilir jant enleri bulunur. Lastik eşdeğer tablosundaysa uygun jantların enleri verilir. 185/70 R 13 lastikte tavsiye edilen jant eni 5.0 inçtir. Ama bunun bir altı ve ya bir üstü olan 5 ve 5.5 inçlik jantlarda kullanılabilir.

LASTİĞİN DİLİNDEN ANLAYIN!

Tüketicilerin büyük bölümü lastik satın alırken lastik yanağındaki yazılara pek bakmaz. Bir çok insan için önemli olan sadece lastiğin markasıdır. Oysa lastik yanağında lastiğin üretim tarihinden kauçuk karışımının cinsine kadar pek çok bilgi bulunur. Örneğin, yanağında 185 65 R 14 85H ENCT2 TL yazan bir lastikteki rakamlar sırasıyla milimetre cinsinden lastiğin kesit genişliğini, balonluk, yüzde olarak lastiğin profilini büyük harfler lastiğin gövde yapısını daha sonra gelen rakam inç cinsinden jantın çapını son rakam yük endeksini son harf hız sembolünü ifade eder. ENCT2 lastiğin ismini; TL ise lastiğin tubeless yani lastiğin iç lastiksiz olduğunu belirtir.

185=Kesit genişliği (mm)
65=Lastiğin serisi
R=Lastik gövde yapısı
14=Jant çapı (1 inç=2.54mm)
85=Yük endeksi
H=Hız limiti
ENCT2=Lastiğin özel ismi
TL=Tubeless

UZUN ÖMÜRLÜ VE PERFORMANSLI LASTİKLER İÇİN UYARILAR

Hava Basıncı

Uygun olmayan hava basıncı ilerde tamiri mümkün olmayan hasarlar yaratabilir. Ayrıca düzensiz ve erken aşınmaya da sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uygun olmalıdır.bu değerlerin altında veya üstünde basılmış olan basınç değerleri,lastiğn desenlerinin yola temas alanını azaltır,sürtünmeyle oluşan ısıyı artırır ve sürüş emniyeti,kontrolünü riskli duruma sokar.(Örneğin "broadway" marka otomobiller için; yüksüz konumda ön:24 psi,arka:27 psi,yüklü konumda ön:26 psi,arka:28 psi fabrika değerindedir.)

Spot

Araç üreticilerinin lastik basınç uyarılarına dikkat ediniz. Düşük şişirme basıncı lastiğin iki omuzunda, yüksek şişirme basıncı ise taban merkezinde çevresel ve düzensiz aşınmaya sebep olur.(Ayrıca kamber,kaster,toe-in,toe-out açı değerlerinin,yani ön düzen ayarlarının ayarsızlığı da bu sonuçlara yol açabilmektedir.)

Rot Ayarı

Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içersinde yüksek mekanik tamir ve Bakım masrafına yol açar.

Balans Ayarı

Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.(Ayrıca bu balanssızlık,uzun süre giderilmez ise de,yakıt sarfiyatının artmasına,ön ve arka aks bilyalarının erken bozulmasına sebep olur.)

Rotasyon(Yer Değiştirme)

Lastiklerin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketine maruz kaldıklarından, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır. Birbirine çapraz konumdaki lastiklerin değiştirilmesi lastik üreticilerinin tavsiyesidir.

Diş Derinliği

Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Aşınmış lastikler aracın performansını düşürür, yakıt tüketimini arttırır. Diş derinliği 1.6 mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikedir. Ayrıca kanunen de yasaktır ve cezası trafikten men edilmektir.

Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi

Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istiap haddi) üzerinde yüklemeler; lastiğinizin çabuk ısınmasına; yanak, omuz ve topuk bölgelerinde arıza ermesine ve hızlı aşınmasına neden olur. Dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerine olumsuz etki yapar.(Aracınızın yüklü ve yüksüz konumdaki "psi" lastik değerleri,ayrıca her marka oto için, ilgili benzin istasyonlarında çoğu zaman asılıdır.Lastik basıncını bu yük miktarına göre ayarlamanız,aşırı ısınma ve aşınmaları büyük ölçüde önleyecektir.)

Fren Ayarı

Fren sistemi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarda kontrol edilmelidir.Ayarsız frenler, lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalara sebep olabilir. Ani ve sert frenlemelerde
Kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.

Araç Kullanımına Uygun Lastik Seçimi

Araç el kitabında belirtilen ebat ve kat muadilindeki lastikler kullanılmalıdır. Aracın tüm lastiklerinin aynı yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.Ayrıca yakıt tüketimi de artar.

Araç Hızı

Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığı da yükselir. Bu sebeple sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.Örneğin sürüş hızının 50 milden 80 mile çıkarılmasıyla,lastik dişlerinde aşınmaların artmasına,bu da lastik diş ömründe ortalama %80 azalmaya neden olur.

Yol ve İklim Şartları

Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.

Sürücü Alışkanlıkları

En önemli faktörlerden birisi de araç kullanım alışkanlıklarıdır. Aracın bakım seviyesi gibi faktörleri de unutmamak gerekiyor.

KULLANIMA İLİŞKİN 20 ALTIN KURAL

1. Bozuk ve taşlı yollarda yüksek hız yapmayın. Ayrıca ani ve sert frenden aracı hızlı kaldırıp patinaj yapmaktan kaçının. Aksi halde lastiklerde düzensiz ve erken aşınmalar meydana gelir.

2. Lastiğinizi keskin kaldırım kenarlarına sürtmekten kaçının. Lastiğin gövdesini oluşturan kordların çok hafif hasar görmesi bile üzerinde yüründüğünde lastikte tehlikeli olabilecek büyük arızalara sebep olabilir.

3. Otomobilinizi kullanırken yoldaki çukurlara ve tümseklere dikkat edin kaldırıma park etmekten kaçının.

4. Sıcak havada ve ağır yükle yüksek sürat yapmayın. Havanın sıcak olması ağır yük ve yüksek süratten ötürü fazla ısınan lastiğin soğumasını zorlaştırır.

5. Aracınızda uygun olmayan yüklemeden kaçının. Dengesiz yük dağılımı bazı lastiklerin üzerine fazla yük binmesine ve buna bağlı olarak hızlı aşınmaya sebep olabilir.

6. Diş derinliği 1.6 mm den az olan lastikleri kullanmayın. Özellikle ıslak zeminde lastiğin suyu boşaltması ve yere tutunması güçleşeceğinden diş derinliği bu seviyenin altına düşmüş lastiklerin değiştirilmesi emniyet açısından çok önemlidir.

7. Araç ve lastikle ilgili ayarsızlıkları (balans bozukluğu rot ayarsızlığı vs) giderin. Söz konusu mekanik ayarsızlıklar sürüş konforu ve direksiyon hakimiyetinin azalmasının yanısıra lastiklerde düzensiz ve erken aşınmaya neden olabilir.

8. Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın. Lastik ve Jant ebadının birbirine uygun olmasına dikkat edin.

9. Üretildiği tarih üzerinden 5 yıl geçen dış ve iç lastiklerin dikkatle kontrol edilip kullanılması gerekir. Eğer üzerinde çatlaklar oluşmuşsa söz konusu lastik kullanılmamalıdır.

10. Lastiklerinizi mümkünse her kullanımdan önce gözle kontrol edin. Lastiğe çivi taş cam gibi yabancı maddeler batmışsa bunları çıkarın. Hasar gören lastiğinizi vakit geçirmeden tamir ettirin. Hasar görmüş veya herhangi bir nedenle hava basıncı çok azalmış lastikle yola devam etmeyin.

11. Tüm supaplar iyi durumda temiz ve kapaklı olmalıdır. Supap kapakları lastiğin içine toz ve benzeri maddelerin girmesini önler.

12. İç lastiksiz (tubeless) lastiği mutlaka tubeless janta takın. İç lastikli (tubetype) lastiğiyse kesinlikle iç lastiksiz kullanmayın.

13. Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin. Bijon somunlarının gevşek olması durumunda sürüş emniyetinin azalmasının yanısıra lastikte düzensiz aşınma meydana gelecektir.

14. Lastiğin üzerinde belirtilen hız ve yük limitlerini hiçbir şekilde geçmeyin. Aksi takdirde çok tehlikeli sonuçlar doğurabilecek lastik arızaları sözkonusu olabilir.

15. Otomobilin dört tekerleğine aynı ebat yapı ve desende lastik takın. Farklı lastik kullanımı özellikle de farklı ebat ve yapıda lastik kullanımı araç ve lastik performansını çok olumsuz etkileyecektir.

16. Her dış lastik değişiminde jant supapını veya iç lastiği değiştirin.

17. Lastik şişirme basınçlarını iki haftada bir kontrol edin basınç düşmüşse uygun seviyeye getirin. Isınan lastiğin hava basıncı yükselebileceğinden lastiklerin hava basıncını lastik soğukken ölçmeye ve ayarlamaya dikkat edin. Isınma sonucu yükselen hava basıncını azaltmak için lastiğin havasını boşaltma yoluna kesinlikle gidilmemelidir.

18. Karlı ve buzlu havalarda daha iyi çekiş sağlayacağı düşüncesiyle lastik havasını kesinlikle azaltmayın. Tersine bu gibi durumlarda hava basıncını yaklaşık 3 PSI artırmak zemindeki karlı buzlu tabakayı yarmaya yardımcı olup çekişi artıracaktır.

19. Lastiklerin her 10 bin kilometrede bir rotasyonunu tamamlayın. Radyal lastiklerde dönüş yönünü değiştirmeden öndeki lastikleri arkaya arkadakileri öne takın.

20. İki haftayı aşan park etmelerde lastik havasını 7.5 PSI artırın ve otomobili takoza
alın.

Alıntıdır.Asıl kaynak:

Lastik konusunda bilinmesi gerekenler ?
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Araç kullanan herkesin dikkatle okuması gereken bilgiler. Paylaşım için teşekkürler.
 
KARLI ZEMİNLERDE İLERİ SÜRÜCÜLÜK TEKNİKLERİ

Merhaba.

Kışın iyiden iyiye kendini gösterdiği şu son günlerde,lastikler-zemin arasındaki tutunma
kabiliyeti(Sürtünme-yol direnci) sürücüler için hayati bir önem taşıyan konumda görünüyor.


Lastiklerimiz kar lastiği değil de,zincirsiz ve normal bir lastikse,(3 mevsimlik).sürüş halinde azami dikkat edeceğimiz konu, karın özellikle yeni olarak yağdığı zamanlarında,bilhassa hız konusu olur.

Lastiklerle zemin(Lastik-kar kütlesi)arasındaki sürtünme kuvveti aslında;lastik diş profilleri arasındaki sıkıştırılmış kar kütlesi ile yol yüzeyindeki sıkışırılmış kar kütlesi arasındaki sürtünme kuvveti ile oluşan kuvvetle aracımızın yere tutunup kayma olmadan ileri doğru olan sürekli hareket yeteneğini kazanmasını sağlamaktadır.Bu sebepden dolayı.eğer lastikler gereğinden daha düşük derinlikte diş derinliğinde bulunuyorsa(Yani kabaksa) lastik diş profilleri içinde yzeydeki kar kütlesiyle ilişkiye girip, sürtünme kuvveti oluşturacak faydalı ve hayati bir kar tabakası oluşturulamayacak anlamına gelmektedir.Bu koşullarda yol ile lastikler arasında kayma-kızaklanma risk oluşumu kolaylaşacaktır..

Lastik havalarının karlı-buzlu havalarda hiçbir şekilde azaltılmaması gerekliliği hepimizce bilinmektedir.Aksine,fazla şişirilen veya indirilen lastik profillerinde sürtünme yüzeyi miktarı azalmış olan lastiklerle daha fazla olabilen bir kayma durumu da (Az şişmiş lastiklerde dış kenarlar,fzla şişmiş lastiklerde orta kısım temas sağlar ve yüzey temas alanı düşmüş olur.)mevcut olabilecektir..

Buraya kadar üzerinde hassaslıkla durduğumuz konu, sadece lastiğin fiziki kabiliyetini arttırmaya yönelik lastik fiziksel özelliklerini üstün tutarak sürücüden bağımsız olan ileri sürücülük teknikleri başlangıç ve şartıydı.

Bundan sonra anlatılan konular,araçlarında kayma kontrolunu kontrol eden sistemleri ve ekipmanları bulunmayan sürücülerin (ABS gibi) ne tür bir kullanımla, araçlarını doğru ve güvenli şekilde kullanımlarına yöneliktir.

Aracımız karlı zeminde seyir halinde iken özellikle aracın frenlerini hiçbir şekilde maksimum şidetlerde uygulamaktan kaçınıyor,yavaşlamak ve hız azaltmak için motot frenini kullanıyoruz.Motor freni(Kompresyon) ile iyice yavaşlanıp hız kesildikten sonra aracımızın normal fren pedallarını aşırıya kaçmadan kullanabiliriz..

Aracımız kaygan zeminde seyir halinde iken özellikle virajları gaza yüklenilmeden en düşüki hızla dönmeye çalışıyoruz,eğer bir tarafa kayma varsa,kayma olan yönün tersi tarafına direksiyonumuzu çevirerek (Sağsa sola, solsa sağa çevirerek) aracımızın gidiş istikametini her koşulda muhafaza etmeye gayret ediyoruz.Önden çekişli araçlar ve 4*4 özellikli araçlar kış ve arazi şartlarında bir miktar daha avantajlı görünebilmektedirAncak yine doğru sürüş teknikleri ve yöntemleri dikkatlice uygulandığında bu avantajları geçerli olabilmektedir

Aracımızın motor freni nasıl kullanılır,kısaca bundan bahsedelim isterseniz.Örneğin 3. vitesle 50 km. hızla gidelim.Araç frenini kullanmadan 50 km.den 30 km hıza emniyetli olarak aracı yavaşlatmak için kullandığımızı farzedelim.Bunun için frene basılmadan debriyaj yardımıyla yavaşça vitesi 3üncüden 2’ci vitese getiririz.Bu durumda motorumuz bir kompresör olarak çalışır,Bu enerji ,enerjisini aracın halinde olan kinetik enerjisinden alarak ve bu enerjiyi soğurarak giderek artan bir hızla yavaşlayacaktır Sürtünme yoluyla fren balatalarında kinetik enerjiyi ısı enerjisine çevirmeden,direkt motor içindeki kompresyon enerjisiyle soğurup kinetik enerjiyi bu şekilde araç seyir halinde iken kontrol edip azaltmaya çalıştık.

Aracımız güvenle fren yapılabilecek düşük hız sınırlarına ulaştığında(25-30 km.)motor freni yapmadan yavaşça araç freni uygulanabilir.Araç karlı zeminde sükunet halinde iken ilk harekete geçmeye çalışırken 1. vitesin redüksiyon oranı oldukça düşük tutulduğundan(Çünkü kalkış vitesidir,kalkıştan hemen sonra derhal 2.vitese geçirilmesi düşünülerek dizayn edilmektedir.) ilk kalkışta doğrudan 2.vitesle de kalkış yapılması uygundur.Bu şekilde kayma olmadan güvenli kalkış yapılabilir.

Eğer araçta fabrika ölçüleri standardının dışında lastik kullanıyorsak,zorlu kış koşullarında en güvenli ve iyi performansı alabilmemiz için bunları aracın fabrika değerlerini içeren lastiklerle en kısa sürede değiştirmemiz icap etmektedir.yalnız kendi güvenliğimiz için değil başka canların güvenliği için de diş derinliği düşük lastiklerle karayoluna çıkmaktan sakınalım.Bu bilinç,vicdani ve toplumsal bir sorumluluktur.

Aracımızı hava sıcaklığının eksi değerlere ulaştığı gece boyunca park ederken el freninin çekili olarak unutulmaması sadece vitese geçirip,varsa yakındaki bir kaldırıma doğru ön tekerleklerini direksiyonu çevirerek hareket halini sınırlandırabiliriz.El freninin aşırı soğuk havalarda çekili olarak bırakılması durumunda,balatalara yapışma durumu riskiyle karşılaşılmasından kaçınmak içindir.

Yalnızca kar lastiğine güvenerek çok uzun yollara ve rampalı yollara çıkmak doğru değildir.Bagajda da bir takmatik veya lastik zinciri her zaman hazır olmalıdır.

ABS sistemi olan araçlar tekerlerin kilitlenmesini sistem olarak önlediği için avantajlıdır.Ama bu avantajı tehlikeyi çok uzaktan görür görmez bu sistemin devreye girebilmesi için frenlere büyük güçle basılması gerekir,tıpkı tekme atar gibi.(ABS'siz sistemdekinin tersine olarak) Bu sayede hızınız tehlikeli noktadan çok önce azalmış ve tekerlekler hiç kaymadan bu tehlikeyi hızı iyice azaltıp bertaraf etmiş olursunuz.


Kendimiz ve başkalarının hayatını gözeten en güvenli sürücülük tekniklerine her zaman ve her koşulda sahip olmamız dileğiyle.
 
Son düzenleme:
KARLI ZEMİNLERDE İLERİ SÜRÜCÜLÜK TEKNİKLERİ

Düzeltme:"Aracımız kaygan zeminde seyir halinde iken özellikle virajları gaza yüklenilmeden azami hızla dönmeye çalışıyoruz" cümlesindeki "azami" kelimesi yerine "asgari=en düşük" kelimesi kullanılmalıydı.Dikkatimden kaçan bu hatayı İlginize istinaden düzeltiyorum.


Ekleme: Çok karlı zeminlerde ilk kalkışta doğrudan 2.vitesle de kalkış yapılması uygundur.Bu şekilde kayma olmadan güvenli kalkış yapılabilir.Tekerleklerde karlı zeminlerdeki kaymayı en aza indirebilmek için de yüksek vitesleri düşük gaz vermek suretiyle (Normalde verilmesi gereken gaz miktarının çok altında bir gaz vererek) kullanım yoluna gidilmeli yani vites kutusundan hiç bir şekilde yüksek devir sesi gelmeyecek şekilde araç sürülmeye çalışılmalıdır.

Araçlardaki tekerlekler karlı yollarda sürekli hissedilecek şekilde ilerlenmeli,bu seziş kaybolmaya başlandığı andan itibaren gaz azaltılıp hız düşürülerek tekerle-zemin teması sürekli hissedilip algılanmalıdır.

Rampalı ve karlı olan yollarda seyir halinde iken aracımızın çekişinin bulunduğu tekerleklere mutlaka bu zincir takılmış olmalıdır.Düz olan yollarda da belirli bir karlanma ve buzlanma seviyesinden sonra mutlaka kar lastikleri (Diş derinliği uygun olan kabaklaşmamış) veya lastiklere uygun zincirleri takılmış güvenli olan şekliyle kullanılmalıdır.
 
Son düzenleme:
ehliyet alcam bi de araba alırsam bu dediklerinizi unutmayacağım
 
Dün yeni 4 adet lastik aldım. Lastikler soluk-mat, bu yüzden "kaplama" yapılmış eski lastik hissi oluşturdu bende. Ancak yanaklarda 2012 tarihini görüyorum, örneğin 3312 yazıyor ama raftaki 2712 kodlu lastik olması gerektiği gibi daha canlı renkte. Doğrusu içime sinmedi, doğrudan yetkiliye durumu anlattım. İstanbul'a kargo ile gönderin test edelim diyorlar. Deneyimli arkadaşlardan görüş, öneri lütfen.
 
lastiğin iç yüzeyinden daha belirgindir. bi lastikcide söktürüp iç yüzeyine baktırın. hem lastikcide size yardımcı olacaktır bu konuda.
 
teşekkür ederim semazen kardeş. Dün kapsamlı inceledim, kaplamalarda bildiğim kadarı ile yanaklara işlem yapmıyorlar (ki 3312 yani 2012 33.hafta görünüyor) Burada firma amblemi de var. Üst kaplama yapılacak kısmı da aşınmış görünmüyor ama dediğim gibi renk soluk. Hani "paranın sahtesi yapılıyor da neden lastiğin de sahtesini üretmesinler" sorusu aklıma geliyor doğrusu. Yine de bir lastikçiye danışırım.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,149
Mesajlar
915,479
Kullanıcılar
449,892
Son üye
bekmezci

Yeni konular

Geri
Üst