Kurşunlu akülerin şarjı sırasında gözlenen değişik voltaj değerlerinin anlamı

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,205
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba.Kurşunlu akülerde,ister sulu veya ister kuru olsun,çoğu zaman genellikle araçlarda,solar veya ups sistemlerinde çoğu zaman da yeterli şarj tutamama veya zor şarj alma problemleriyle de karşılaşılır.Çözüm olarak bu akülere uygulanan sulfat giderme veya şokla şarj aldırma işlemlerinden sonraki şarj esnasında,çok farklı voltajlar bizleri belki şaşırtabilir.Bu konuya değinmek istemem de bu nedenledir.

Şarja ilk bağlandığında akü kutup başlarından dc dijital bir voltmetre ile önce 16.0-16.5 ekstrem değerleri de belki çok doğal olarak okunabilir.Bu, o anda bu akünün kutup başı gerilimi olan azami 2.5 volt değerinin çok fazla aşılıp,bu akünün o anda aşırı şarjlı hale geldiğini kesinlikle de bize göstermemelidir.İlk başta akü kısmen boş ve büyük oranda da seyreltik asitli olduğu,kısmen de sulfatlanmış (Sağır) kısımları muhtemelen bulunabildiğinden bu ekstrem değerlere de yükselip gelebilmiş olur.Şarj ilerledikçe ölçülen voltaj değerinde geriye doğru oynamalar olacaktır.(Olumlu yönde şarj alıp tutmaya çalışan aküler için geçerlidir bu durum)

Örneğin şarj esnasında desulfüzatör cihazının veya bu esnada dışarıdan uygulanan şoklama gerilimlerinin de bir olumlu katkısı ile,16.5 volt değeri önce 16 volta sonra 15.96 veya 15.50 değerlerine tedrici (kademeli) olarak da gerileyebilir.Bu şarj süresi uzadıkça,tersine olarak azalan voltaj değeri,akünün kısmi sulfatının yavaşça da kalkmaya başladığının (Sulfatı kalkan akü uygulanan bu dc gücünü daha fazla akuple edip çıkış voltaj değerinin düşmesine de nedendir,asıl sebep olarak) her zaman bir işaretidir.

Yani sabit voltajda (Cycle use modunda) bu güç kaynağının voltajı ilk başlarda akü çeşitli nedenlerle tam bu gücü akuple edemediğinden voltajı 16-16.5 volt dc. lere kadar yükselebilir.Ama asıl önemli olan bu ilk okunana değil,şarjın sonunda da voltaj değerinde geriye doğru olan voltajlarla birlikte tam şarjda ancak belirli bir üst değere kadar olan voltajın yükselmesi ile akünün tam kapasite ile dolarak eski haline çok yakın durumuna geri dönebilmesidir.Şarjın sonuna doğru kutup başında geriye doğru giden değerler bir olumsuzluğu değil,akünün iç yapısındaki olumlu düzelmeleri her zaman bizlere göstermiş bulunmasındandır.Bu önemli ayrıntıya özellikle dikkat edilmesi gerekiyor.Saygılarımla.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
o gerilim boşta olan gerilimdir. 17.2 volta mı ne kadar çıkabilir sağlıklı bir akü. ancak bu suni bir gerilimdir. misal ka2206-tea2025 gibi entegrelerin maks gereilimi 15 volt olmasına rağmen bu gerilimde sorun yaşamazlar. çünkü yük bindiği anda asıl güçlerine düşerler. normalde verdiği 14.4 volttur. yanlış hatırlamıyorsam 10 volta kadar da güç üretebiliyorlar. daha aşağısında elentrük çekersek akü zarar görebilir. ve de bu gerilimden aşağısında amper karşılama işleminde ısınma baş gösterir.
12 volt, onun ortalama gerilimidir. ki bu nedenle oto teyplerin amfileri 14.4 voltta tam güç verecek şekilde tasarlanırlar.
binbaşı sağolsun aslında güzel bir konuyu yine ÇOK ÇOK YAZARAK aklımıza getirmiş:)
geçen ki bir küçük icatlar vakasında bir arkadaş sanıyormuş ki güç depoları üzerlerindeki gerilimi taşır hep.
aslında alakasız. arkadaşlar o yazan ortalama gerilim. misal lion piller 3.7 volttur. ancak o piller 4.29 volta kadar şarj edilirler. şarj bitince 4.07 volta düşerler. asıl yük gücü. bitimleri de 2.7 miydi 3.0 mıydı neydi işte aklıma gelmiyor:)
eee neden 3.7 ?
basit. en yüksek değer ile son sağlıklı değerin ortalaması. tabi bir de pazarlama stratejisi olarak yeni lionlarda ortalama gerilim birazcık yüksek ttuldu.
 
Tam boşta değil de sanki "boşta gibi olan" bir ölçüm değeridir.Çünkü akü bu güç kaynağını başlangıçta,iç yapısı dolasıyle zorlayıp voltaj düşümüne şu şartta tam olarak neden olamaz.Eğer akü gözlerindeki sorunlar tam olarak halledilmemiş ise,gelen 17 volt dc kısa zamanda sanki akü tam şarj olup da çok akım çeken bu akım durumundan kurtulmuş gibi olur.(Daha net söylemek gerekirse.)

Ni-cd pillerde de ayni li-iyon,li-polimer şarjlı pillerdeki gibi,şarjdan sonra hep bir ortalama pil şarj gerilim değeri olur,yolgezer'in de belirttiği üzere.Biz bu farklı değerlerin bir aritmetik ortalaması olarak deriz ki,bu nikel kadmiyum piller şarj sonu,kullanımdan önce (standbay'da) ortalama 1.2 volt pil çıkış gerilimindedirler.Bu değeri en üst (ekstrem) ve en alt (Asgari) pil gerilimlerinin tam arasındaki ortalama bir değeridir.Kolay gelsin.
 
o gerilim boşta olan gerilimdir. 17.2 volta mı ne kadar çıkabilir sağlıklı bir akü. ancak bu suni bir gerilimdir. misal ka2206-tea2025 gibi entegrelerin maks gereilimi 15 volt olmasına rağmen bu gerilimde sorun yaşamazlar. çünkü yük bindiği anda asıl güçlerine düşerler. normalde verdiği 14.4 volttur. yanlış hatırlamıyorsam 10 volta kadar da güç üretebiliyorlar. daha aşağısında elentrük çekersek akü zarar görebilir. ve de bu gerilimden aşağısında amper karşılama işleminde ısınma baş gösterir.
12 volt, onun ortalama gerilimidir. ki bu nedenle oto teyplerin amfileri 14.4 voltta tam güç verecek şekilde tasarlanırlar.
binbaşı sağolsun aslında güzel bir konuyu yine ÇOK ÇOK YAZARAK aklımıza getirmiş:)
geçen ki bir küçük icatlar vakasında bir arkadaş sanıyormuş ki güç depoları üzerlerindeki gerilimi taşır hep.
aslında alakasız. arkadaşlar o yazan ortalama gerilim. misal lion piller 3.7 volttur. ancak o piller 4.29 volta kadar şarj edilirler. şarj bitince 4.07 volta düşerler. asıl yük gücü. bitimleri de 2.7 miydi 3.0 mıydı neydi işte aklıma gelmiyor:)
eee neden 3.7 ?
basit. en yüksek değer ile son sağlıklı değerin ortalaması. tabi bir de pazarlama stratejisi olarak yeni lionlarda ortalama gerilim birazcık yüksek ttuldu.

Bir li-on pili şarz edip dolduktan sonra bekleyin bakalım 4.07 volta ne zaman düşecek. Sabrınız yetmeyebilir lionlar şarzını uzun süre korurlar. Nikel metal hidrit pillerde 1.44 voltluk şarz sonu gerilimi kısa sürede 1,35 volta düşer. 12 volt aküler yavaş deşarzda 11 voltun altına indirilmez. Hızlı deşarzda 9 volta kadar mecbur kalınırsa inilebilir. Upsler batarya gerilimi 11 volta düştümü otomatik kapanırlar. Li-on piller 4,2 voltun üzerinde şarz edildiğinde ömürleri kısalır.

Burada bilgi paylaşımında bulunuyoruz kimse ile yarışmıyoruz.
Ya kendi test sonuçlarınızı belgeleyin yada kaynaklarınızı gösterin. Bazı bilgilerinizi tazelemeniz gerekebilir.
Bizde bir söz vardır gülünecek adam, adam gülermiş.
Kimseyi yanlış bilmesinden, eksik veya bilmemesinden dolayı ne kınarız ne de güleriz bildiğimiz kadar anlatılırız. Bizde hata yapabiliriz hatamızı düzeltilmesi hoşumuza da gider çünkü başkalarını hata yapması da önlenmiş olur. Forum kuralları içinde kalalım, nezaket ve sevgi ortamında olalım buna hepimizin ihtiyacı var.
 
Bir li-on pili şarz edip dolduktan sonra bekleyin bakalım 4.07 volta ne zaman düşecek. Sabrınız yetmeyebilir lionlar şarzını uzun süre korurlar. Nikel metal hidrit pillerde 1.44 voltluk şarz sonu gerilimi kısa sürede 1,35 volta düşer. 12 volt aküler yavaş deşarzda 11 voltun altına indirilmez. Hızlı deşarzda 9 volta kadar mecbur kalınırsa inilebilir. Upsler batarya gerilimi 11 volta düştümü otomatik kapanırlar. Li-on piller 4,2 voltun üzerinde şarz edildiğinde ömürleri kısalır.

Burada bilgi paylaşımında bulunuyoruz kimse ile yarışmıyoruz.
Ya kendi test sonuçlarınızı belgeleyin yada kaynaklarınızı gösterin. Bazı bilgilerinizi tazelemeniz gerekebilir.
Bizde bir söz vardır gülünecek adam, adam gülermiş.
Kimseyi yanlış bilmesinden, eksik veya bilmemesinden dolayı ne kınarız ne de güleriz bildiğimiz kadar anlatılırız. Bizde hata yapabiliriz hatamızı düzeltilmesi hoşumuza da gider çünkü başkalarını hata yapması da önlenmiş olur. Forum kuralları içinde kalalım, nezaket ve sevgi ortamında olalım buna hepimizin ihtiyacı var.
geldi gene:)
güzel kardeşim seni bana para ile mi verdiler:)
orda ne yazdım ben? yük altında. bak misal standart bir kuru akü 7.2 civarı enerji verir. hatta 8 e kadar çıkar bu güç. sen bir ampul bağladığında bu gerilim akünün içerdiği ampere bağlı olarak 7.2 ile 6.9 arası bir duruma düşer.
daha demin bir aküyü böyle test ettim. benim hayatım bunlarla geçiyorken kim kime güler bilmiyorum valla:)
lion piller 4.2 üzeri şarj edilirse ömrü kısalmaz patlayabilir! bana diyorsun kendin hatalı bilgi paylaşımında bulunuyorsun. lion pilin ömrüne şarj gerilimi değil şarj tekniği etki eder. dah yüksek gerilime ulaşırsan ne olacağını yazdım.
 
Bugün trajikomik durum oldu Sn. @binbaşı, komşum sabah arabamı çıkarmış akşam 17 ye kadar güneş altında kaldı marşa bastım marş basmadı, vaktim de kalmadığından sebebine yarın bakacağım işe yürüyerek gittim :).
 
geldi gene:)
güzel kardeşim seni bana para ile mi verdiler:)
orda ne yazdım ben? yük altında. bak misal standart bir kuru akü 7.2 civarı enerji verir. hatta 8 e kadar çıkar bu güç. sen bir ampul bağladığında bu gerilim akünün içerdiği ampere bağlı olarak 7.2 ile 6.9 arası bir duruma düşer.
daha demin bir aküyü böyle test ettim. benim hayatım bunlarla geçiyorken kim kime güler bilmiyorum valla:)
lion piller 4.2 üzeri şarj edilirse ömrü kısalmaz patlayabilir! bana diyorsun kendin hatalı bilgi paylaşımında bulunuyorsun. lion pilin ömrüne şarj gerilimi değil şarj tekniği etki eder. dah yüksek gerilime ulaşırsan ne olacağını yazdım.

4,29 volt için bir kaynak gösterebilirmisiniz. Hem patlayabileceğini biliyorsunuz hemde 4,29 volt ile şarz edilebileceğini yazıyorsunuz. Şarz bitince 4,07 volta ineceğini yazıyorsunuz eminmisiniz.
 
Bugün trajikomik durum oldu Sn. @binbaşı, komşum sabah arabamı çıkarmış akşam 17 ye kadar güneş altında kaldı marşa bastım marş basmadı, vaktim de kalmadığından sebebine yarın bakacağım işe yürüyerek gittim :).

Merhaba.Öncelikle bu talihsiz olay için geçmiş olsun.Gerçekten çok ilginç bir durumdur bu,sn.by lent.Genellikle aşırı soğuk havalarda az şarjlı araçların başına bu olay sıklıkla geldiği gibi oluşsaydı gayet normal karşılanabilirdi bu durum.Siz aracınızdaki bu akü ile ilgili,çok kısa mesafe kullanımı yüzünden yeterli şarjı alamayıp arada yaşanan bazı marş problemlerinden özellikle de bana bahsetmiştiniz,bunu çok iyi hatırlıyorum.Benim kendi aracımda aküyü kıştan kalan özel bir haliyle,biraz fazla sarılı (Mantolu) ve üstü tam havasız (Üstünde plastik,naylon bir kapak yer alarak) kaldığında gayet şarjlı olarak sadece birkaç gün önce bırakılmış olduğu halde,bir multimetre ile ölçüm yaptığımda 0 volt dc’yi tam gösterecek kadar aşırı bir deşarjla aküm sürpriz yapıp sonuna kadar da boşalmıştı,2-3 sene öncesinde.Ama bu genelden ziyade benim özel bir akü problemim olmuştu,genele pek de indirgeyemeyiz,bu çok özel durumu.

Sizin bu türden özel bir durumunuz olmadan da eğer tüm bu deşarj işlemleri kendiliğinden sık sık da oluşuyorsa, araçta alarm,saat,vb. gücü az da olsa kontak anahtarı çekildikten sonra da tüketen bazı kaynaklar yanında,direk akü kutup başları arasından veya araçta yalıtılmadan kalan bazı çıplak yüzeylerdeki + sıcak uç ile aracın metal gövdesi (Şasisi,-) arasında,kontak anahtarı tam çekildikten sonra,bir iletkenlik şartını oluşturabilecek başka diğer sebepler (örneğin buradaki tuzlu,asitle bulaşmış bazı kirli yüzeylerin,sızan yağmur suları ile tam bir elektrolit görevi görerek iletken hale geçebilmesindeki gibi) veya siz hiç farkında olmadan sızıntı yoluyla + uçtan şaseye herhangi bir cihazdaki bozulan elektronik bir elemandan (Örneğin + uçtan hafızanın hiç silinmemesi için devamlı (Standby’dan) beslenen bir oto cd/radyo müzik cihazı,alarm cihazı,navigasyon cihazı,vb.) bu araç kendi halinde şarjsız birkaç gün bırakıldığında,çok önemli akü deşarjına sebep olabilen,yani çok zayıf da olsa bu akü akımını sömüren gizli bir kaynaktan şüphelenmeniz lazımdır bence.En son bu yönüyle nitelikli bir araştırma yapabilmenizi (Yani elektronik cihazlarda içten oluşan bozulan bir komponent üzerinden buna neden olan indirekt bir etkenle) tavsiye edebilirim.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Tavsiyelere teşekkür ederim Sn. @binbaşı lakin böyle durum yoktu hatta kısa mesafe yaptığımın farkındayım önceki akşam iş dönüşü mesafeyi uzattım güzergahı değiştirmiştim. İlk iş voltmetre ile aküyü ölçtüm 12 v vardı lakin yetmedi, üstelik 1 yaşında sigortalara rölelere baktım sıkıntı yapan yoktu. Bi komşumla takviye ile çalıştırdım 15-20 dk. üzerinde çalışır bıraktım gezdim yıkatırken bile kontağı kapamadım. 16 gibi yağmur da yağdı :) şimdilik sıkıntı yok hayırlısı.
Çakmaklıkta forumda konu açtığım cihaz sürekli takılı, teyp klima açıkken alternatör ışıkları kısa zamanda sönüyor, alternatörden şüpheleniyorum.
 
Merhaba.Bakın,teyp,klima tam açıkken akü şarj göstergesinin (Aslında akü şarjı normal olduğunda hiç yanmaz,ama alternatörde kömürde,diyot tablasında veya ara akü,alternatör hattındaki ara bağlantılarda,vb. sorun oluştuğunda yanar) aslında hiç yanmaması lazımdır.Yanması alternatörünüzde veya alternatör-akü hattındaki ara bağlantılarda direk bir sorun olduğunu da bize gösterir.

2011 yılında fenni muayene öncesi,akü şarj lambası aracım çok yavaş giderken yanıyor,ancak çok hızlandığında ise sönüyordu.Bir gün bu başıma da gelmişti.Sanayide oto elektrikçi ustanın kontrolünde,diyot tablasındaki diyotların yarısının tam bozuk olduğu ölçümle çıkmıştı.Tamir etmek yerine sıfır alternatör(14 volt 55 A)satın almıştım.Çünkü zarar gören diğer tüm parçalarla birlikte fiyatı neredeyse yenisine çok yakındı,o tarihte.

Şu çakmaklıktan takılan pratik ölçüm cihazıyla ilgili bazı sorularım olacaktır,çakmaklığa takılınca akü voltajını 12.40-12.60 (Şarjlı) arasında ve alternatörü de 13.4-14.75 (Normal) seviyesinde tam olarak gördünüz mü,bu olay olmadan az öncesinde?

12.30 volt dc akü ölçüm değeri Mutlu aküleri el kitabında az şarjlı kabul edilip şarja bağlanılması gereken kritik bir değer olarak belirtiliyor sn.by lent.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,158
Mesajlar
915,525
Kullanıcılar
449,904
Son üye
teknikbilimlers31

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst