Gemilerde üretilen elektrik

7adet7 hocam bilgiler için saol.kekamoz dediğiniz şey nedir acaba? yakamoz demek istemediniz herhalde..
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Slm. Gemilerde kumlanılan ek bir ayrıntıdan bahsetmek doğru olacaktır. Ana dağıtım panosu üstünde ana enerji hattın gemi gövdesine olan direnci ölçülmektedir. Enerji hattın izolasyonunda düşme veya kaçak durumda bu role aktif olmaktadır. Birde yaşam mehelinde kullanılan servis enerjisi izolasyon tr. beslenmektedir. Bu trafolarda (üçgen /üçgen) bağlıdır. Büyük güçlü motorlar ise yıldız bağlı seçilir nedeni ise kalış akımlarının düşük olması ve daha az pano hacmine gerek duymasıdır. Eğer jeneratör yıldız seçilmiş ise nötr nötr barasına bağlanır. Motorlarda yıldız bağlı ise yıldız noktasına nötr kablosu bağlanır bunun nedeni motordaki dengesiz yüklerde oluşacak gerilimin söndürülmesidir. Gemilerde nötr kablosu kumanda kontrol, aydınlatma vs işlerde kullanılması makbul değildir.
 
7adet7 hocam bilgiler için saol.kekamoz dediğiniz şey nedir acaba? yakamoz demek istemediniz herhalde..

Kekamoz: deniz canlıların teknenin denizde olan kısmına yapıştıktan sonra sert kabuk oluşturup (artık tamamen oraya yerleşip) bu kabukların gövdeye oluşturduğu taşlaşmış tabakaya denir.
 
konuyla ilgili bilgim olmadığı için soruyorum.Yıldız bağlı jeneratörün yıldız noktası ayrı bir barayla deneze batırır demişsiniz yani gövdeden izoleli bir şekilde.Fakat su iyi bir ilerken olduğu için dolaylı yoldan şaseyle birleşmezmi.Birde nötürün şaselenmesi ne gibi sorunlar yaratır.
 
Onur arkadaşım şimdiye kadar topraklanmış nötüre rastlamadım denizcilik sektöründe ama bir kere Amerikan standardında bir teknenin teknik özellik dosyasında okudum. Amerikada Nötr ile toprak bir noktada birleşiyor ana dağıtım merkezinde. yarattığı veya yaratacağı sıkıntıları görebilmek için devresi çizilmesi gerekir.
 
Onur arkadaşım şimdiye kadar topraklanmış nötüre rastlamadım denizcilik sektöründe ama bir kere Amerikan standardında bir teknenin teknik özellik dosyasında okudum. Amerikada Nötr ile toprak bir noktada birleşiyor ana dağıtım merkezinde. yarattığı veya yaratacağı sıkıntıları görebilmek için devresi çizilmesi gerekir.

bi ricam var gemi de elektrik düzenini ,işleyişini genel olarak tanıtıcı bi şekilde burada özetleyebilirmisiniz. gemi inşaatı ögrencisiyim. gemi elektik le ilgi fazla bi bilgim yok. eğer zamanınız yoksa elinizde bi döküman tarzı dosya varsa buradan paylaşabilirmisiniz.
 
benim çalıştığım sektörde gemi elektriği değil, yat elektriği yapılıyor. öncelikle belirtmek istedim çünkü ikisinin arasında fark var.
yat ve tekne elektriğine gelince özetlemek gerekirse (bunu siz teknik rapor veya teknik anlatım haline çevirebilirsiniz sunumunuz için) elektrik enerjisi hem AC hemde DC olarak bulunmaktadır. AC enerjisi ister monofaze 220V ister trifaze 380V 50Hz. (380/220V standardı için konuşuyorum) çoğunlukla dizel jeneratörle sağlanıyor. bu enerjiyi tali panolara dağıtımı makine dairesinde veya kontrol odasında bulunan bir ana AC dağıtım ve kumanda panosundan yapılır. AC tüketiciler ise ana pompalar, hidrofor, havalandırma fanları, klima, mutfak cihazları, prizler vb. spesifik uygulamalar için de DC/AC inverterler kullanılıyor. örneğin gece tekne demirli iken dizel jeneratörleri çalıştırıp görültü olacağına depolanmış DC enerjisinden gerekli olan ekipmanlar (buzdolapları, müzik setleri vb.) beslenir.
DC sistemi ise ikiye ayrılır. dizel olan ana tahrik makinelerin ve jeneratörlerin startı için start grubu gereklidir. diğer servis kullanımı için servis grubu bulunur. bu servis akülerinden de aydınlatma (çoğu uygulamalarda aydınlatma DC olur), hidrofor, WC motorları, vinçler, ırgatlar, seyir cihazları vb. DC tüketiciler beslenir. bu DC enerjisi sistemlerin büyüklüğüne göre 12V veya 24V olabilir. teknede bulunan akü gruplarını şarj etmek için de otomatik redresörler kullanılıyor.
Bu tip deniz araçlarında birde alarm ve acil durum sistemi çok önemlidir. Yangın esnasında otomatik olarak susması gereken cihazlar (fanlar ve yakıt pompaları gibi), kapanması gereken hava alışları vb. cihazları için bir adet de Acil durum kumanda panosu bulunur. genellikle bu sistemler hep DC enerjisiyle çalışır. burada DC enerjisiniz tercih edilme sebebi ise sürekli el altında akülerde depolanmış olmasıdır. bazen kurallar çerçevesinde bu acil durum enerjisini karşılayabilmek için ayrı bir acil durum akü grubu bulunur. bir de daha spesifik uygulamalarda VHF tesizi için başka ayrı bir akü bulundurmak gerekir.
Alarmlar ise yine güvenli kullanım için ana makinelerin, jeneratörlerin ve önemli cihazların arıza alarmları kumanda odasından veya kaptan köşkünden izlenmektedir. yine sintine suyun yüksek seviye alarmı da izlenen önemli maddelerdendir. bunlar alarm sistemin temel maddeleri oulşturup çok daha kapsamlı alarm ve izeleme sistemleri de oluşturulabilir. örneğin alarm sistemine su geçirmez kapıların açık veya kapalı durumu ve buna benzer maddeleri de eklenebilir.
umarım bu bilgiler işinize yarar, atladığım şeyler de olabilir. bununla ilgili bir sorunuz olursa lütfen yazın bilgim dahilinde cevaplamaya çalışırım.
 
Son düzenleme:
gemilerde genelde üçgen generatörler kullanılır.gemideki elektrik sistemine gör -380-440-660 olabilir.aydınlatma kısmı 220 ise (japon gemilerinde 110 olur genelde)trafoyla düşürülen gerilim aydınlatma panolarından fazlar arası 220 olarak lamba ve prizlere aktarılır.çift kutuplu sigorta, çift kutuplu anahtar kullanılır. topraklama geminin gövdesidir.nötr, gemilerde kullanılmaz.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,179
Mesajlar
915,654
Kullanıcılar
449,940
Son üye
yavuzturan

Yeni konular

Geri
Üst