DC Motor Akımı Sınırlama

Hocam ekteki dokümanin ¹².sayfasinda sag en alttaki (application5 ) devreyi inceleyin. İşinizi göreceğini düşünüyorum.
 

Ekli dosyalar

  • 0712.pdf
    682.1 KB · Görüntüleme: 167
Şöyle basit bi anahtar aklıma geldi, motora bir pervane bağla (ki genelde kendi yapısında şafta bağlı bir tane olur, mikser, matkap vb.), bunun basıncıla diyaframa bağlı sviç kapanacak sürekli kapalı kalır (motor durunca açılacak motor elektriğini kesecek). ELk süpürgesinin ağzı tıkanınca dolu hazne göstergesi veya ani su ısıtıcının diframlı sviç mantığı gibi, ana şekil bu bir kaç detay eksik ... Gelişmelerden haberdar edin, gerçekleştirmen halinde foto bekliyorum. Kolay gelsin.
 
Ben hala şu diyot konusunu nasıl akım kontrolü sağladığını merak ediyorum. Araştırdım ama detaylı bir bilgi bulamadım :( diyot değilde acaba tristör olabilirmi bir nevi oda diyot ama anlamadım.

İşin teorisini bilen varmı ?
 
Birkaç ohmluk 40 watlık bir direnç motorla besleme gerilimi arasına seri bağlanır. Motor her hangi bir nedenle aşırı akım çekmeye başlayınca direnç uçlarındaki gerilim artar. Bu gerilimi opampla yapılmış bir karşılaştırıcı ile izlediğinizde motordan geçen akım önceden belirlenmiş bir değerin üzerine çıktığında karşılaştırıcı devreye bağlı röle ya da kontaktör devreyi kesecektir. Bu prensibe dayanarak bir tasarım yapabilirsiniz.
 
Hemen hemen herkes akımın fazla çekilmesi halinde devreyi kesecek bilgiler paylaşmış ama benim aradığım; araçların çarpıştığında elektronik devrenin motora sabit akım vermesi, devrenin korumaya geçmesini veya hata moduna geçmesini istemiyorum.
 
Diyotla akım nasıl sınırlanır konusuna bakınca Current limiting diode (CLD) diye birşey varmış. Yapısı bir JFET ve source bacağına bağlı bir sönt direnç ve direncin diğer ucuna gate bacağının bağlı olması şeklinde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-current_diode

Aynı yapıyı jfet ile yada biri güçlü 2 transistör ile kendiniz de kurabilirsiniz. Tabii bir de sönt direnç..
Transistörün dezavantajı normal çalışmada da üzerinde güç harcanacak olması. Transistör yerine mosfet de olabilir. Ama akım sınırlama modunda mos liner bölgede çalışacağından üzerinde ciddi güç harcanır.
PWM ile akım kontrol edilirse ısınma vs. sorunlar çok daha az olur.

Sabit akımlı LED sürücülerinde de PWM ile akım sınırlama kullanılıyor. Motor DC olduğundan belki direkt olarak kullanabileceğiniz bir ürün bulunabilir.
Tabii maliyet faktörü düşündürebilir.
 
Hemen hemen herkes akımın fazla çekilmesi halinde devreyi kesecek bilgiler paylaşmış ama benim aradığım; araçların çarpıştığında elektronik devrenin motora sabit akım vermesi, devrenin korumaya geçmesini veya hata moduna geçmesini istemiyorum.

Hocam sabit akım kaynağı diye aratırsanız epey devre bulursunuz sizin aradığınız şey bu. Normalde 15 Amper akıma kadar 24 Volt ile besler motor zorlanmaya başladıkça gerilim kademesiz olarak hızlıca düşer 15 Amperde sabit kalır. Mesela motor rotoru kilitli iken 5 Voltta 15 Amper çekiyorsa akım kaynağı çıkışı otomatik 5 Volta düşürür. Akım hiçbir zaman 15 in üzerine çıkmaz.

Saygılar..
 
Hemen hemen herkes akımın fazla çekilmesi halinde devreyi kesecek bilgiler paylaşmış ama benim aradığım; araçların çarpıştığında elektronik devrenin motora sabit akım vermesi, devrenin korumaya geçmesini veya hata moduna geçmesini istemiyorum.

Yukarıda bir kaç önceki mesajımda sabit akım devresi önermiştim. Bu devreyi kesmez. Çıkış uçlarını kısa devre yapsanız bile bu devreden 15 amper akar ama güç transistöre bineceği için iç koruma devresi devreye girer dahada zorlarsanız yanar. Eğer uğraşırım dersen LM338 regüle entegresi ve seri direnç ile 5 ampere kadar güç kontrolü yapabilirsin. Bunlardan en az 3 tane paralel bağlarsan 15 amperi kontrol edebilirsin ancak iyi bir soğutucu ve soğutma fanı kullanmalısın. Sana tavsiyem 3 amper için sabit akım devresi kurup bunlardan 5 tanesini paralel bağlarsan iyi bir soğutucuya monteleyip kullanabilirsin. Sonuçta yine 15 amper olacak ve transistör başına güç düşecek ısınma problemi daha az olacaktır.

LimitadordecorrentecomLM338.jpg
 
Merhaba.Sabit akım kaynağı olarak seçilen uygun amper çıkışlı (Toplamda 15 amper paralel bağlanmış olan devrelerle de sağlanabilir) devre bile kullanılsa 24 volt dc. ile çalışan bu motorun 2 ayrı modda çalışması da ortaya çıkmış bulunacaktır.Bunlar;

a-Normal akım çekme modu (Motor mili hiç frenlenmemiş)
b-Aşırı akım çekme modu (Motor mili tam frenlenip stop da ederken çektiği aşırı yüklü özel devre durumu)

Normal akım çekme modundayken,yani çarpışan araba herhangi bir engele çarpmadan normal dönüşünde,fazladan oluşan ve bu yarıiletken (Sabit akım kaynağındaki soğutucuya bağlı olan emtegre) üzerinden de atılacak ısı mikatraı bir sorun da olamaz.Ama motor mili frenlendiğinde bu soğutucuya bağlı yarıiletken (Diyelim ki LM338) üzerinde 3-4 kat daha fazla ısı,çok daha kısa zamanda da ani olarak oluşacağından bu anda hızlı soğutulması bir elzem olur.Bunu da cebri soğutma (Tabii soğuyan kanatçıklı soğutucuya çanta tipi smps kaynak makinelerinde de soğutmada kullanılan fırçasız dc motorlar (24 volt dc. ile çalışan) monte edebilmeniz ve bu şok ısı ortaya çıktığı anda da "sıcaklıkla fan kontrolünün otomatik olarak da sağlandığı" basit bir devrenin (320volt.com'da bu devre vardır) yardımıyla bu soğutucu üzerindeki monteli bu yarıiletkene (Entegreye) bu sensör ucunu monte edebilmeniz de gerekecektir.

Normal ısınmada bu yüksek devirli (Belirli bir devirde hava akışı debisi çok yüksek olabilen) özel fan veya fanlar motor mili frenlenip de aşırı ısı ortaya çıktığında,entegreye bağlı sensörden kumanda alıp,bu yüksek hızla dönüp entegreyi alüminyum soğutucuyla kolayca ve anlık (O andaki aşırı ısınma durumunda) olarak da soğutabilecektir.Aksi takdirde normalde motor milinin hiç dönememesi halinde,bu 3-4 kat daha fazla akımın geçmesiyle (Şarjlı vidalama veya yük altındaki bir marş motoru benzeri) normal soğutmaya bırakılan bu akım sınırlama görevli entegrelerin bu haliyle bence yanıp kolayca bozulma riski de her zaman bulunabilecektir.Çünkü motor fernlenince normalde 15 amper yerine 45-60 amperi talep eden özel bir tüketici kaynak durumuna da otomatik olarak geçeceğinden,bu akım sınırlamalı entegre çıkışında bu akımın 15 amper değerinde çıkmasında bile zorlayıcı yüke dönüşerek bir nevi çıkış hattı kısa devre benzeri bir yük gibi de davranmış olacaktır,bu sabit akımı veren bu entegreye göre.Bu riski asla göz ardı etmeyin derim,kendi düşünceme göre.Projenizde azami başarılar dilerken sn.by lent'in de açıkça bahsedebildiği gibi son aşamadan (Son durumundan) bizi haberdar etmeyi de ihmal etmeyin.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Arkadaşlar kıymetli bilgilerinizi paylaştığınız için çok teşekür ederim. Akülü çarpışan arabalarda nasıl bir sistem kullanıldığını bilen var mı?
 

Forum istatistikleri

Konular
127,956
Mesajlar
913,906
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst