Bir Fazlı Motor Dönüş Yönü Değiştirme

manyeto

Üye
Katılım
14 Nis 2009
Mesajlar
350
Puanları
6
Yaş
43
merhaba arkadaşlar

bir fazlı motorların dönüş yönlerinin değiştirilmesi için yardımcı veya ana
sargılardan birinin giriş çıkış uçlarının yerlerinin değiştirilmesi yeterlidir.
bu bildiğimiz kural.

bir işle uğraşırken devredeki bir monofaze motorun dönüş yönünü
değiştirmem gerekti.motor kapağını açınca sadece 3 uç vardı
ortak uç,ana sargı ucu ve yardımcı sargı ucu. ilk anda tüm sargı
dirençleri eşittir diye düşündüm ama ölçtüğümde öyle olmadığını
gördüm.ana sargı daha düşük dirençli,yardımcı sargıysa daha yüksek dirençliydi.

monor.jpg


yukardaki şekil gibi bağlantı vardı.

şimdi bu tip ana ve yardımcı sargıları farklı ve sargıların birer uçları
içerden birleştirilmiş,bir fazlı asenkron motorların dönüş yönlerini
değiştirmek için motorun bağlantılarınımı sökmemiz lazım?
görünüşte bu iş hiçte kolay değil.sargı bandajları,izolasyon verniği
vs hep sorun.benzer yapıya sahip 3 uçlu farklı sargıya sahip
motorların dönüş yönleri fabrikadan tek yönemi ayarlanıyor?
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Sayın manyeto ustam !
Monofaze motorlar kullanım amacına göre tek yönlü veya çift yönlü olarak imal edilirler. Çift yönlü motorlarda klemens kutusuna 4 kablo çıkar, bağlantıları değiştirerek yön değiştirmek mümkün olur.
Fakat tek yönlü motorlarda bu mümkün değildir. Tek yönlü motorların yönü değiştirilmesi istenmez. Mesela sirkülasyon ve su pompaları motoru gibi.
 
Sayın manyeto ustam !
Monofaze motorlar kullanım amacına göre tek yönlü veya çift yönlü olarak imal edilirler. Çift yönlü motorlarda klemens kutusuna 4 kablo çıkar, bağlantıları değiştirerek yön değiştirmek mümkün olur.
Fakat tek yönlü motorlarda bu mümkün değildir. Tek yönlü motorların yönü değiştirilmesi istenmez. Mesela sirkülasyon ve su pompaları motoru gibi.

evet haklısınız sizin demek istediğinizi anladım.bazı monofaze motorlar üç uçlu olmasına rağmen ileri geri çalışıyor özelikle küçük vinç motorları

ama bunların ortak özelliği ana ve yardımcı sargıların eşit olması
benin uğraştığım motordaysa ana ve yardımcı sargılar bağımsız
ama birer uçlarından birleşirilmiş.şimdi dönüş yönünü değiştirmek için sökmeyi düşünmekteyim
 
Eğer lüks kaçmazsa sana şöyle bir çözüm önereyim.

Yardımcı sargıya bağlı kapasitör bir santrifüj anahtar ile ana sargıya paralel bağlanıyor ya....

İşte burada kapasitörü ana sargıya değil de 1/1 bir trafo sekonderine bağlarsan devir yönünü kolayca değiştirebilirsin.

Kısacası amaç yardımcı sargıya uygulanan voltajı ana sargıya uygulanan voltaja göre 180 derece faz farklı uygulamak.
 
Eğer lüks kaçmazsa sana şöyle bir çözüm önereyim.

Yardımcı sargıya bağlı kapasitör bir santrifüj anahtar ile ana sargıya paralel bağlanıyor ya....

İşte burada kapasitörü ana sargıya değil de 1/1 bir trafo sekonderine bağlarsan devir yönünü kolayca değiştirebilirsin.

Kısacası amaç yardımcı sargıya uygulanan voltajı ana sargıya uygulanan voltaja göre 180 derece faz farklı uygulamak.

nasıl yani biraz daha ayrıntı lütfen
 
Yardimci sargi + meksefeye 220v veriyorsun ya.

Bunu dogrudan verme 1/1 izolasyon trafosundan ver. Primere 220V girince sekonderden de 220v cikar. Ama primer uclarini ters cevirince 180 derece faz farki olusur. Senin de yapmak istedigin sey yardimci sargi uclarini ters cevirmek degilmiydi. Trafo ile bunu kolayca yaparsin iste.

Yardimci sargi surekli devrede kalmayacagi icin kucuk guclu bir trafoyu bir kac saniye zorlayabilirsin. Boylece maliyet te dusmus olur.
 
Yardimci sargi + meksefeye 220v veriyorsun ya.

Bunu dogrudan verme 1/1 izolasyon trafosundan ver. Primere 220V girince sekonderden de 220v cikar. Ama primer uclarini ters cevirince 180 derece faz farki olusur. Senin de yapmak istedigin sey yardimci sargi uclarini ters cevirmek degilmiydi. Trafo ile bunu kolayca yaparsin iste.

Yardimci sargi surekli devrede kalmayacagi icin kucuk guclu bir trafoyu bir kac saniye zorlayabilirsin. Boylece maliyet te dusmus olur.

açıklamanızdan anladığımı şemayla belirtmeye çalıştım.

doğru anlamışmıyım.Resimdeki A ve B uçlarını yer değiştirince devir yönü değişirmi? motorun dönmesi için 90 derece ters dönmesi için 180 derece faz farkı lazım bu doğru
çünkü 90 derece kaymış akımı uyguladığımız sargının uçları dönüş yönünü belirliyor
mantıklı fikre benziyor
 
Kapasitoru primere degil de sekondere atsan daha iyi olur.

Motor bir yone donerken 90 derece diger yone donerken -90 derece olmali.

90 derece zaten kapasitorle elde ediliyor. 90+180=270=-90 da ters yon icin trafo ile kaydiriliyor.
 
Birincisi Üstte vermiş olduğunuz Yardımcı sargı ve Ana sargı eşit saımlı bir motorun devir yönü o bağlantıda yine değişmez zira akım her iki sargıdan da hep aynı yönlü geçer. İkincisi Emiteri ortak transistörlerin giriş çıkış sinyal açısı 180 derecedir. Bu durumda emiteri ortak olan ve yüksek güçlü bir transistörün yardımcı sargı bobinine bağlanması da sanırım sorunun çözümünde yardımcı olabilir. Denemekte yarar var.

90 derece zaten kapasitorle elde ediliyor. 90+180=270=-90
Sevgili arkadaşlar bu akım ve gerilim arasındaki faz farkıdır her iki gerilim arasındaki faz farkı değil. Yanılıyorsam düzeltsin birisi ıspatıyla lütfen.
 
selamünaleyküm kolay gelsin. ilk öncelikle bizlerle paylaşmış olduğunuz bilgiler için teşekkür ederiz...Ben bu işlemi denedim . iki kontak tör lle yaptım. yanlız bir sorun var... ileri butonuna bastığım da gayet motor norml bir şeklinde gayet güzel bir şekilde sorunsuz çalışıyor yalnız geri butonuna bastığım da motor çok zorlanıyor mutlaka ki ilk kalkınmasını elimle sağladık dan sora motor devrini ancak tamamlaya bili yor ve ayriyeten ileri dönüş deki gibi de çok hzlı dönmüyor.... (motor bağlantı kılemens kutusunda teker teker üç uç var üçünüde ayrı ayrı değiştirerek bağlayıp denedim ama sorun yine aynı ) acaba ben nerede hata yapmış ola bilirim... eyer bana yardımcı ola bilirseniz sevinirim teşekkürler...

( Bu motor su pompası idi) bana tercübenizle yardımcı olabilirmisiniz abi şimdiden teşekkür ederim...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Forum istatistikleri

Konular
128,126
Mesajlar
915,243
Kullanıcılar
449,839
Son üye
Qkay

Yeni konular

Geri
Üst