1. Forumumuzda alt yapı değişikliği yapılmıştır. sorun yaşayan üyelerimiz buradan hata bildirimi yapabilirler.

Asenkron motor etiket değerleri

Konusu 'Elektrik Motorları' forumundadır ve hadibagirock tarafından 20 Eylül 2012 başlatılmıştır.

  1. hadibagirock
    Çevrimdışı

    hadibagirock Yeni Üye

    Katılım:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    15
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Meslek:
    Elektrik Bakım Mühendisi

    P = 3,5 kw
    Devir = 2880 r/min
    cosfi = 0,87
    verim = 82,5
    Akım = 6,4 A
    yukarıdaki etiket değerleri olan bir asenkron motor, benim ölçümümde çektiği akım 3,00 3,20 A arasında gezmekte.
    verim = Petiket / Pşebeke ==> Pşebeke = Petiket/verim = 3,5 / 0,825 = 4,24 Kw çıkmakta
    Pşebeke = kök(3) * I * V * cosfi ==> I = Pşebeke / (kök(3) * V * cosfi) =4,24 / 1,73 * 380 * 0,87 = 7,41 A

    ölçümde bulduğum değerle hesapladığım değer arasında neden yanlışlık var? bu konuda bilgisi olan arkadaşlar yardım edebilrler mi? ve asenkron motorların hesapları hakkında kaynak sunabilecek var mı acaba..
    şimdiden teşekkürler
    Entes
    Entes
  2. hemmuhhemtek
    Çevrimdışı

    hemmuhhemtek Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    16 Ekim 2007
    Mesajlar:
    1.007
    Beğenilen Mesajları:
    245
    Ödül Puanları:
    163
    Meslek:
    Elektrik Mühendisi
    Hesaplamada çıkan akım ile, etiketinde yazan akım arasındaki fark için olası durumlar;
    1-motor etiket gerilimi ile hesaplamada kullandığınız gerilimin farklı olması(belki motor 440 V'a göre sarılmıştır)
    2-motor etiketinde yazan verilerin yanlış olması ihtimali. (verim ve/ya cosfi belki daha düşüktür)

    Motorun çalışması sırasında çektiği akımın etiketinde yazan akımdan farklı olmasının nedeni ise, motorun tam yükle çalışmıyor olmasından kaynaklanmaktadır. Yani motor mevcut durumda belirttiğiniz akımdan daha yüksek akım çekmek durumunda kalmıyorsa, demek ki bu motor başlangıçta büyük seçilmiştir.
  3. alpernbugra
    Çevrimiçi

    alpernbugra Yönetici Yönetim Ekibi Yönetici

    Katılım:
    4 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    1.863
    Beğenilen Mesajları:
    483
    Ödül Puanları:
    247
    Meslek:
    Makine Mühendisi ve Elektrik Elektronik Mühendisi
    Mildeki yük tam olarak 3,5 kW değil. Daha düşük değerde bu yüzden çektiğiniz akımda daha düşük.
  4. hlyahkan
    Çevrimdışı

    hlyahkan Paylaşımcı üye

    Katılım:
    2 Nisan 2012
    Mesajlar:
    734
    Beğenilen Mesajları:
    196
    Ödül Puanları:
    143
    Meslek:
    biyomedikal teknikeri

    etikette yazan motorun çekeceği ve dayanabileceği maksimum akımdır siz mile ne kadar yüklenirseniz motorun çekeceği akım o kadar artar
  5. alpernbugra
    Çevrimiçi

    alpernbugra Yönetici Yönetim Ekibi Yönetici

    Katılım:
    4 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    1.863
    Beğenilen Mesajları:
    483
    Ödül Puanları:
    247
    Meslek:
    Makine Mühendisi ve Elektrik Elektronik Mühendisi

    Aksi bir şey yazdığımı sanmıyorum. Arkadaşın motorunun milindeki yük 3,5 kW değil bu yüzden düşük akım görüyor.
  6. binbaşı
    Çevrimdışı

    binbaşı Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    1 Eylül 2011
    Mesajlar:
    2.430
    Beğenilen Mesajları:
    2.186
    Ödül Puanları:
    413
    Meslek:
    mak.müh.liği-öğretmenlik

    Bir de şöyle bir husus var dikkatinizi çekmek isterim.Asenkron motorları MEGEP dökümanında okursanız,belirli bir etiket yüklenme değerinde Cos fi (Güç faktörü) nün etiket değerinde yazılanla ayni olacağı özellikle belirtilmiş.Yani rotordaki kayma miktarı fabrikasının belirlediği bir oranla ve belirli bir yüklenme değeri için sınırlandırılmıştır.Siz 3.5 kW'dan daha düşük veya daha yüksek yüklenme güç değeri için bu ideal kayma(Beraberinde de etiket cos fi deüğerini)oranını yakalayamazsınız.

    Matematik ve elektrik hesapları sizin yapmanıza pek gerek de yoktur,çünkü bunları üretimde çalışan elektrik AR-GE mühendisleri yapmış ve motor dizaynini buna göre yapmışlardır.Düşük yüklenme güç değerlerinde de Cos fi değeri,yine etikette yazılan,yani istenilen ideal değerinde değildir,MEGEP DÖK./Asenkron Motorları kısmında bu husus,üzerine basılarak da özellikle belirtilmiştir.Yani sonuç olarak yüklenme derecesine göre asenkron motorun gücünü,bir miktar motor emniyet payı,toleransı da bırakıldıktan sonra,daha en baştan seçmekte de yarar vardır.

    Çok fazla kW değerli motoru gereksiz olarak seçtiğinizde,etiketteki yüklenmeyi yakalamanız da zorlaşacağından dolayı ideal rotor kaymasını(Cos fi'yi) elde etmeniz de güç olacaktır.Cos fi'nin fazla olması da,verimin düşmesi,reaktif gücün(Şebekeye iade edilen gücün) artması,daha kalın kesitli kabloyu da enerji iletiminde kullanmanız demektir.Yani ideal akım çeken motor beklentinizde,hem başlangıçta doğru motor gücünü,hem de etikette yazılan yüklenme değerini tam olarak uygulamak gerekiyor.Kolay gelsin.Saygılarımla.
  7. hadibagirock
    Çevrimdışı

    hadibagirock Yeni Üye

    Katılım:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    15
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Meslek:
    Elektrik Bakım Mühendisi
    Motorun etiket gerilim değeri 380 V. diğer sölediğiniz için birşey söleyemem

    bilgileriniz için teşekürler, benim kullanımdığım motorun aynı değerelere sahip, ve aynı işi yapan başka bir motorun , çektiği akım 6 A görüyor (bu yüzden kullanılan motor bu etiket değerlerinde). ve bu 6 A çeken motor hiç bir sıkıntım yokkken, 3.2 A çeken motor da sürekli sargı yanmaları gerçekleşiyor. benim yaptığım hesaplamalarda bu yüzdendir.
    Yönetici tarafından son düzenleme: 21 Eylül 2012
  8. alpernbugra
    Çevrimiçi

    alpernbugra Yönetici Yönetim Ekibi Yönetici

    Katılım:
    4 Ağustos 2007
    Mesajlar:
    1.863
    Beğenilen Mesajları:
    483
    Ödül Puanları:
    247
    Meslek:
    Makine Mühendisi ve Elektrik Elektronik Mühendisi
    3 Fazıda tek tek ölçtünüz mü? Motor nerede kullanılıyor sargılarda nem oluşma ihtimali var mı? Motor hiç sarıma gitti mi?
  9. hlyahkan
    Çevrimdışı

    hlyahkan Paylaşımcı üye

    Katılım:
    2 Nisan 2012
    Mesajlar:
    734
    Beğenilen Mesajları:
    196
    Ödül Puanları:
    143
    Meslek:
    biyomedikal teknikeri
    sizin fikrinize destek olduğumu bildirmek için yanıt verdim yanlış anlamayın :)
  10. binbaşı
    Çevrimdışı

    binbaşı Onursal Üye Onursal Üye

    Katılım:
    1 Eylül 2011
    Mesajlar:
    2.430
    Beğenilen Mesajları:
    2.186
    Ödül Puanları:
    413
    Meslek:
    mak.müh.liği-öğretmenlik

    Bunun çok çeşitli sebepleri vardır.Bunun için bir clampmetre(Pens ampermetre) ile,3 fazın motora girdiği kabloyu ayrı ayrı ölçün,çekilen akımlar ayni midir?Panodan yandığını belirttiğiniz asenkron motora bir şekilde 2 faz gelebilir mi?Bunu da araştırmanız,kontaktör kontaklarının,sağlamlığının teyidi de gerekli.Tmş'nin değerleri,motor korumasına uygun mu seçilmiştir?KAR kullanılıyorsa bağlantıları ve seçilen tipi motor için uygun mudur?Motorun bağlı olduğu mekanik sistemde,çalışma sırasında farkedilmeyen bir zorlanma,anormal bir durum var mıdır?Motor rulmanları bozulup,rotorun sargılara mekanik teması veya yine mekanik bir zorlaması var mıdır?Sn.alpernbugra'nın da ifade ettiği gibi,motor fazlaca nemli ve sıcak bir ortama mı ayrıca maruz kalıp çalışıyor?Aklıma gelen olumsuzluklarla,motor yanması ilişkisi bunlardır.Dikkatli bir ön araştırma yapmanız yararlıdır.Bu aksaklıklardan bir veya birkaçı varsa eğer,motor 3 fazda normal de yüklense,etiket değerinden çok fazla da amper çekebilir.Çekilen 3.2 amper değeri herhalde etiketteki normal akım değeridir.Kolay gelsin.
: degerleri, motor, asenkron, etiket

Sayfayı Paylaş