alternatör ve transformatörün farkı nedir?

m-usta-fa

Usta Üye
Katılım
1 May 2008
Mesajlar
1,987
Puanları
156
Selamlar;

Transformatörlerde, ac gerilim veririz ve sekonder sargılarında gerilim indükleriz. Dolayısı ile aynı güçte fakat farklı gerilim ve akımda elektrik enerjisi elde ederiz.
Alternatörlerde ise, yine transformatör gibi iki sargı vardır. Yine transformatörde olduğu gibi, gerilim indükleriz. Fakat aradaki fark, alternatörde, uyartım gücü, elde edilen güçten çok daha azdır. Trafo mantığı ile yaklaşırsak, verdiğimiz ELEKTRİKSEL gücün çok üstünde bir ELEKTRİKSEL güç elde ederiz.
Benim merak ettiğim şu;
Alternatörün endüvisini ya da rotorunu( adı tam olarak her neyse) mekanik bir güçle döndürmemiz, neyi değiştiriyor ki, küçücük bir uyartım gücünü, çok daha büyük güçlere çeviriyor?
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Transformatör Çalışma Prensibi

Kural-1-İçinden akım geçen bir iletkenin etrafında manyetik alan oluşur.
Kural-2-Bir iletken değişken bir manyetik alana sokulduğunda, bu iletkende bu manyetik etkiyi yok edecek ters bir gerilim indüklenir.

1. kural bize diyor ki manyetik alan oluşturmak için bir bobine ihtiyacın var. Şimdi bobini sardık(primer kısım). Bu bobine gerilim uygularsan bobinden akım geçer. Gerilimi uyguladık akım geçti ve artık trafonun nüvesinde değişken bir mnayetik alan var. (Bu manyetik alan değişken bir manyetik alan).

Sonra 2. kural bize diyorki gerilim oluşturmak için değişken bir manyetik alana ve bobine ihtiyacın var. (sekonder kısım) 1. maddedeki gerilim, bobin ve nüve yardımıyla değişken manyetik alan oluştuğundan ve sekonder sargımızda mevcut olduğundan sekonder sargıda bir gerilim indüklenmiş oldu.

Bu gerilimi bir yüke uygularsak ikinci sargıdanda bir akım geçeçek ancak yine 2. kural gereği bu akım birinci sargının oluşturduğu manyetik alana zıt bir manyetik alan oluşturacaktır. Bu durum devrenin manyetik devrenin direncini artıracağından primerden daha fazla akım geçecektir. (Yani trafo yüklendikçe hem primerden hem sekonderden geçeçek olan akım artacaktır.)

Yani trafo yardımıyla var olan bir gerilim değeri, bir başka gerilim değerine dönüştürülmüş oldu.

Alternatör Çalışma Prensibi

Madde-1: Sabit bir manyetik alan içinde hareket ettirilen bir telde gerilim indüklenir.
Madde-2: Sabit bir manyetik alan hareket ettirilirse(değişken manyetik alan oluşturulursa), durağan haldeki iletkende bir gerilim oluşur.

Bu durumda hiç olmayan bir gerilimin oluşabilmesi için bir sabit bir manyetik alana(yani mıknatısa yada bobine) ve hareket eden bir iletkene veya hareket eden bir manyetik alana ve duran bir iletkene veya hareket eden bir iletkene gerek vardır.

Büyük güçlü alternatörlerde iletken durmakta(stator) ve manyetik alan dönüdürülmekte(rotor) olduğundan anlatımımızı buna göre yapalım.

Şimdi ihtiyacımız olan şeyleri ve bunları nasıl elde edeceğimize bakalım.

1-Rotorun döndürülmesi: rotoru döndürmek için suyun gücünden yada yakıtla çalışan motordan faydalanabiliriz. Bir enerjinin diğerine dönüdürüldüğü ilk aşama. Potansiyel yada kimyasal enerji hareket enerjisine dönüştürüldü.

2-Dönen Rotorda mıknatıs oluşturulması: Gerilimin istenilen değerde olabilmesi için bu mıknatıs sabit bir mıknatıs değil şiddeti ayarlanabilen bir mıknatıs olması gerekir. Bu nedenle rotorda, rotor dönüş hızına bağlı olarak(uygun frekansta gerilim elde edibilmek için) çeşitli sayılarda bobinler yerleştirilir. Dönmekte olan bu rotordaki bobinlerde manyetik alan oluşturabilmek için DC gerilim vermek gerekir. Bu gerilim rotora akuple ikaz devresiyle sağlanır. İkaz devreside bir stator(DC beslemeli) ve rotordan oluşur. İkaz devresinin çalışması madde 1'e göre olur.

3-Duran bir iletken(Stator): Hareket eden bir manyetik alan olduğundan dolayı artık statordan bir gerilim elde edilmiş olur.

Bu durumda sorunuzun cevabı şudur.

1-Transformatörler var olan bir gerilimi bir başka gerilime dönüştürürler. Oysaki alternatörler olmayan bir gerilimi üretirler.(Bir başka enerjiden elektrik enerjisinin üretilmesi)

2-Transformatörlerin kayıplar dikkate alınmadığında primer gücü ile sekonder gücü birbirine hemen hemen yakındır. Güç dönüşümü elektrikseldir ve mıknatıslanma için başka bir şeye ihtiyaç yoktur. Oysaki alternatörlerde gerilimin oluşması için bir başka güce(suyun gücü, yakıtın gücü vs) ve gerilimin oluşması için mıknatısı besleyecek güce ihtiyaç vardır. Uyartım gücü küçük olmasına rağmen büyük elektriksel gücün oluşması için rotorunda aynı hızla dönüdürülmeye devam etmesi gerekir. Rotorun aynı hızda döndürülmesi için daha fazla yakıtın yakılması(yokuşta aynı hızı yakalamak için gaz pedalına daha fazla yüklenmek olarak düşünebilirsiniz) veya daha fazla miktarda suyun trübüne girmesinin sağlanması(vananın açılması) gerekir.

Mıknatıs için verilen düşük güç gerilimin belli değerde sabit olmasını sağlarken, rotor için verilen elektriksel güçten farklı(potansiyel, kinetik) büyük güç daha fazla akımın çekilmesini sağlar.

Anlaşılır oldu mu acaba???
Saygılar...
 
Son düzenleme:
Bu kadar emek sarfettiğiniz için teşekkür ederim. Ellerinize sağlık. Gayet açıklayıcı olmuş.
Benim merak ettiğim şeyi tam olarak ifade edemiyor olmam kötü olmuş.
Bir alternatöre uyartım için ac gerilim verdiğimizi düşünelim. Bu bir trafo gibi çalışır mı?
DC gerilim verdiğimizde, gerilim indüklenir.Burası tamam. Ancak dönme, tam olarak nasıl bir etki ediyor ki, güç artıyor. Bunu anlamakta güçlük çekiyorum. Ve de, jeneratöre yüklendikçe( elektriksel olarak ), mekanik motor daha çok güç üretmek zorunda kalıyor. aynı deviri sağlamak için, daha çok yakıt harcıyor. Jeneratörden çekilen gücün artması, neden dönme için gerekli olan gücü artırıyor. Sanırım bu sefer daha iyi ifade edebildim merak ettiklerimi.
 
Bir alternatöre uyartım için ac gerilim verdiğimizi düşünelim. Bu bir trafo gibi çalışır mı?

Kutuplara AC verdiğimizde ve rotoru hiç döndürmezsek evet bir trafo gibi olur. (Asenkron motorların rotorunun klitli olmasındaki durumu: sekonderi kısa devre bir trafo) Ancak hangi oranda bir dönüşüm gerçekleşir onu tam kestiremiyorum. Birde hava aralığından dolayı verimi düşük bir trafo olur diyebilirim.

DC gerilim verdiğimizde, gerilim indüklenir.Burası tamam. Ancak dönme, tam olarak nasıl bir etki ediyor ki, güç artıyor. Bunu anlamakta güçlük çekiyorum. Ve de, jeneratöre yüklendikçe( elektriksel olarak ), mekanik motor daha çok güç üretmek zorunda kalıyor. aynı deviri sağlamak için, daha çok yakıt harcıyor. Jeneratörden çekilen gücün artması, neden dönme için gerekli olan gücü artırıyor. Sanırım bu sefer daha iyi ifade edebildim merak ettiklerimi.

Şimdi düz yolda giden bir arabayı 50 km hızla sürdüğümüzü düşenelim. Bu hızda arabayı tutmak için pedala 1 birim kuvvetle bastığımızı farz edelim. Önümüze bir yokuş geldiğini(jeneratör için yük) düşünelim. Bu yokuşu çıkmak için eğer gaz pedalına aynı 1 birim kuvvetle basmaya devam edersek, araba yavaşlamaya başlayacaktır. Şayet yokuş çok dikse bir müddet sonra araba duracaktır. Şayet arabının aynı hızda devam etmesini istiyorsak, hızı görmemiz ve hızın aynı kalması için gaz pedalına uyguladığımız kuvveti artırmamız gerekecek. Gaz pedalına daha fazla basmamız daha fazla gücü motorun üretmesi anlamına gelecektir.

Alternatörde olan şey ise şudur. 50 Hz için; 1500 devirle dönmekte olan ve üzerinde 2 kutup çifti olan rotor, stator sargılarında 400 V oluştursun. 400 V gerilimi bir yüke(dirence, empedansa) uygularsak bir akım akmaya başlayacaktır. Bu akım statorda, rotorun alanına ters yönlü bir manyetik alan oluşturacaktır. Bu manyetik alan rotoru yavaşlatmaya bağlayacaktır(yokuş çıkan arabada olduğu gibi). Diyelim 1400 D/dk. Ancak hızın düştüğünü gören governor yakıt akışını hızlandıracaktır( insanın gaza basması). Yakıtın daha fazla yanması devrin hızlanması ve alternatörün daha fazla güç üretmesi anlamına gelecektir. Hızı sabit tutacak şekilde governor yakıtın akış kontrolünü sürekli olarak yapacaktır. Yük azaldığında (Yokuştan düzlüğe çıktığında) ise hız artacak 1500 d/dk ile dönmesini sağlamak için yakıt akışı alternatörde azalacaktır.

saygılar...
 
Tamam, yüklendikçe neden motorun daha çok güç sarfettiğinin ELEKTRİKSEL açıklamasını anladım. Stator sargısından akan akım, rotor sargısındaki manyetik alana ters bir manyetik alan oluşturuyor. Burası güzel. Şimdi diğer konuyu da anlarsam çok memnun olurum.
Örneğin statora 12 volt veriyoruz ve 10 amper akıtıyoruz. Yani 120 VA elektriksel güç harcıyoruz. Karşılığında da örneğin, 1200 VA elektriksel güç elde ediyoruz.Mili döndürmek için de elbetteki bir güç harcıyoruz. İşte bu rotorun dönmesi esnasında, nasıl bir elektriksel olay oluyor ki, 120 va lık elektriksel güç, 1200 valık elektriksel güce dönüşüyor. Buradaki mekanik enerji, elektrik enerjisine tam olarak nasıl aktarılıyor?
 
Örneğin statora 12 volt veriyoruz ve 10 amper akıtıyoruz. Yani 120 VA elektriksel güç harcıyoruz. Karşılığında da örneğin, 1200 VA elektriksel güç elde ediyoruz.Mili döndürmek için de elbetteki bir güç harcıyoruz. İşte bu rotorun dönmesi esnasında, nasıl bir elektriksel olay oluyor ki, 120 va lık elektriksel güç, 1200 valık elektriksel güce dönüşüyor. Buradaki mekanik enerji, elektrik enerjisine tam olarak nasıl aktarılıyor?

Yukarıdaki cümlenizde hata var. Hem hatanın ne olduğunu hem de öğrenmeye çalıştığınız şeyin ne olduğunu anlatmaya çalışayım. Ancak anlatmadan önce karışıklığa neden olacağını düşündüğüm şu durumu izah edeyim. İki farklı alternatör var.
1.si: statorda kutuplar var, gerilim rotordaki sargılardan elde ediliyor.
2.si: statorda sargılar var ve gerilim statordan alınıyor. Kutuplar ise rotorda.

Sen gerilimi stator sargılarına uyguladığın için 1. durumdan bahsediyoruz demektir.

12 V'luk 10 amper akım manyetik alanımızı oluşturdu. Eğer biz bu manyetik alan içerisinde iletkeni(endüviyi, rotoru) döndürmezsek bu iletkende bir gerilim indüklenmez. Neden? Çünkü manyetik alan sabit manyetik alan. Demek ki gerilim elde edebilmemiz için rotoru(endüviyi) yani iletkeni döndürmemiz gerekecek. Peki bu rotoru hangi hızda döndürecez ve bu durumda rotordaki iletkenin uçları arasında oluşan gerilimin değeri ve frekansı ne olacak.? Kutup çifti sayısı 2 ise ve biz bunu 1500 d/dk ile döndürürsek oluşacak gerilimin frekansı 50 Hz olacak genliği ise sallama bir değer olarak 120 V olacaktır.

Buraya kadar özetlersek; statora uyguladığımız gerilim neticesinde geçen akım nedeniyle oluşan manyetik alan rotor iletkenlerinin iki ucu arasında 220 V'luk bir potansiyel meydana getirdi. Bu aşamada henüz devreye bir yük(direnç) bağlamadığımıza göre bu alternatör şu kadar güç üretti diyemeyeceğiz. Çünkü uçları boşta henüz.

Yani yukarıdaki ifadeniz ile 120 VA'lik güç verdik karşılığında 1200 VA elektriksel güç ürettik diyemeyiz. 1200 VA'lik güç için 12 ohm'luk bir dirence oluşan 120 V'luk gerilimi uygulamalıyız. Peki uygularsak ne olur.??

10 A'lik bir akım akar. Bu akım nedeniyle oluşan ters manyetik alan rotoru yavaşlatırken uç geriliminin azalmasına neden olur. Bu durumda uyartım akımı artırılarak gerilim sabitlenmeli ve rotorun dönmesini sağlayan güç artırılarak hız sabitlenmelidir.

Hızı istenen değere çıkarmak için tüketilen elektrik gücü kadar mekanik gücü alternatörün vermesi gerekir. Boşta çalışırken 120 VAlik uyartım gücü gerekirken yükte çalışırken bu artar ve diyelim 130 VA olur. Oysaki rotoru boşta döndüren mekanik güç sürtünme vs kayıpları göz önüne almazsak sıfır iken, yüklü durumda 1200 VA olur. Yani elektriksel gücü sağlayan kısım mekanik güçtür ve mekanik gücün ne olması gerektiğini rotorun hızı belirler. Üzerine elektrik yükü alan rotor yavaşlama eğilimindedir ancak kontrol ünitesi hızın azaldığını gördükçe (bir jeneratör için düşünürsek) yakıtın miktarını artırır yada (bir hidroelektrik santral için düşünürsek) tribüne giren suyun miktarını artırır. Eğer yüklü durumdan yüksüz duruma geçerse bu seferde rotor hızlanma eğiliminde olur bu sefer yakıtı yada suyu kısarak daha az güç üretmiş olur.

Eğer jeneratörü maksimum yakıt tüketirken daha fazla yüklemeye çalışırsak, mekanik enerjiyi sağlayan motor artık daha fazla dönme enerjisi sağlayamaz ve rotor yavaşlamaya başlar ve bir müddet sonra durur. Yani güç aktarımı hızla ilgilidir.

saygılar...
 
Son düzenleme:
sayın hocalarım yazmış olduğunuz bilgiler altın deyerinde . benim öğrenmek istediğim beyin denilen parcanın nasıl görev yaptğı * - / 220 veya 380 elyapımı bir cok tırıfaze antörleterlrde kulanılıyor ben kendim bizat taktım * - ikaz ucları 220 veya 380 atörünün cıkış uc larına bağlanıyor . beyin denilen parcanın görevi ve teknik ismi nedir aydınlatıcı bilgi verir seniz memnun olurumum saygılar.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,158
Mesajlar
915,532
Kullanıcılar
449,907
Son üye
ayse.krcsarge

Yeni konular

Geri
Üst