AG havai hatlarda iletken direge yada toprağa düştüğü zaman sigorta atmaması durum

Katılım
20 Ağu 2014
Mesajlar
29
Puanları
1
Yaş
37
Konum
Yozgat
Arkadaşlar Mrb ;
AG havai hatlarında iletkenin direk konsoluna veya toprağa temas etmesi sonucunda çoğunlukla AG panodaki sigortanın atmadığını biliyoruz, bu gibi durumlarda iletkene yada direğe temas eden canlıların ölümüne sebebiyet vermektedir.
Yukarıda bahsettiğim durumda AG panoda işletme topraklama barası ile koruma topraklama barası arasında voltaj oluştuğu tespit edilmiştir. Bu konuyla alakalı olarak Y. Elk Mühendisi Cahit GENCER hocamızın bir çalışması bulunmaktadır , Cahit Hocam AG panoda işletme topraklama barası ile koruma topraklama barası arasında voltaj oluştuğu anda açtırma bobinli TMŞ kullanarak hattın açılması gerektiği belirtmiştir.
Burada sormak istediğim 1. Soru dengesiz yükler oluştuğu zaman da nötr gerilimi aynı şekilde artar mı _?
2. Soru bu gibi durumlarda arızanın AG panodaki hangi çıkıştan geldiğini de aynı anda tespit edebilir miyiz_?
3. Soru İşletme topraklamasının çok iyi olduğu trafo bölgelerinde nötr gerilimi oluşur mu _?

tşkler.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Dengesiz yüklenmelerde,nötr-toprak arasında mutlaka gerilim oluşur.Bu gerilimin referans alınarak şalterin açtırılması istenirse,hiçbir Şebeke enerjili kalmaz ! Koruma istenir ise,kaçak akım şalter çıkışlı besleme düşünülebilir.Şebeke hattının böyle bir tesisat ile beslenmesi halinde,her şalter çıkışına bir adam dikmek !gerekir !İşletme topraklamasını sıfır ohm ! bile yapmış olsanız,sistemi dengesiz beslediğiniz sürece nötrtoprak arasındaki gerilimi sıfıra indiremezsiniz.Hocanın anlattıklarını yanlış tefsir ettiğinizi zannediyorum.
Bu konuda,forumumuzda ,çok faydalı bilgiler bulabilirsiniz.
 
Fahri bey mrb
Ekte hocamızın AG dağıtım şebekerinde güvenlik ve koruma düzeneği yazısı bulunmaktadır isterseniz sizde bi inceleyin.
Kaçak akım şalter çıkışlı beslemenin etkili olacağını düşünmüyorum nedeni mevcut havai hatlarda direklerde de işletme topraklaması var.
Ayrıca dengesiz yüklerde nötr toprak arası oluşacak gerilim boyutu sizde nedir _?
Örnek veriyorum nötr toprak arası oluşacak gerilim 10 V olabilmesi için sistemde büyük bir dengesiz yük olması mı gerekir yada küçük bir dengesiz yükte bu gerilimi oluşturur mu _?
İşletmeci Mühendis arkadaşım çok büyük olması gerektiği söylemekte.

Tşkler
 

Ekli dosyalar

  • cahit gencer metodu.pdf
    246.7 KB · Görüntüleme: 95
Sayın hocamızın kendi ismini verdiği metod,bence çözüm olamaz.Nötr geriliminin toprağa göre değişmesi,toprak arızası olduğu anlamına gelmez.Konu,böyle bir korumanın yapılamıyor olması değil,yapılmak istenmemesidir ! Kaçak akım şalteri kullanma durumunda,o şebekenin sağlıklı çalıştırılması mümkün değildir !
Nötr-toprak geriliminin 3 volt olması ile 10 volt olması arasında fark yoktur ve bu fark bir arıza göstergesi ve referansı olarak değerlendirilemez ! ( bence ).
 
iletken tellerin drek konsoluna veya dreğe temas etmesi durumunda sigortaların atmaması diye bir şey olamaz. söylediklerinizde bir yanlış anlaşılma var diye düşünüyorum. üç fazlı sistemlerde dengesiz yüklemeleri sıfıra yakın tutabilmek nötr belli drek aralıklarında topraklamayla güçlendirilerek dengesiz yüklenmelerin en aza indirilmesine çalışılmaktadır.dengesiz yüklenmelerden dolayı tmş leri açtıracak olursak fahri yetiş hocamızında dediği gibi her şalterin başına nöbetçi asker dikmemiz gerekir. eğer bir hatta dengesiz yüklenme varsa trafonun yıldız noktasından başlayarak hattın topraklamasını güçlendirmekten başka çıkış yolu yoktur ki zaten uygulamalar böyle yapılmaktadır. slm
 
Fahri bey mrb
Hocamızın kendi ismini verdiği çözümde haklı, nötr toprak gerilimi sahada yaptığımız ölçümlerde gerçekten arıza anında 10v üzerine çıkmaktadır diğer dengesiz yüklerde 10v görülmemektedir, dün bu konuyu açtıktan sonra sahada dengesiz yüklü bir trafoda yaptığımız ölçümlerde bunu net bir şekilde gördük.
Hocamızın metodunun sıkıntısı şu arıza anında trafo çıkışlarının tamamını açması örnek veriyorum bir trafo postasında arıza olduğu zaman hat açacaktır fakat arızanın nereden geldiğini tespit etmek için o trafoya ait tüm direkleri hatta direğe bağlı abone kablolarını tek tek incelemek gerekiyor buda büyük bir zaman kaybı .
Bizim amacımız arızanın hangi çıkışın hangi fazından geliğini tespit etmek bu konuda herhangi bir fikriniz var mı _?
 
syn rezistans;
Sahada yaptığımız testlerde karşılaştığımız arızalarda sigortanın atmadığını net bir şekilde görüyoruz. Bu tür arızalardan dolayı özellikle köy şebekelerinde bir sürü hayvanın telef olduğunu ve bir çok insanın çarpıldığını bizzat yaşadım.
Benim amacım dengesiz yüklenmelerde hattı açtırmak değil arıza anında arıza gelen fazı AG panosundan kesip ilgili kişiye arızanın olduğunu bilgi vermek yazılarımı biraz daha detaylı okursanız bukadar basit düşünmediğimi sizde anlayacaksınız.
saygılarımla.
 
syn rezistans;
Sahada yaptığımız testlerde karşılaştığımız arızalarda sigortanın atmadığını net bir şekilde görüyoruz. Bu tür arızalardan dolayı özellikle köy şebekelerinde bir sürü hayvanın telef olduğunu ve bir çok insanın çarpıldığını bizzat yaşadım.
Benim amacım dengesiz yüklenmelerde hattı açtırmak değil arıza anında arıza gelen fazı AG panosundan kesip ilgili kişiye arızanın olduğunu bilgi vermek yazılarımı biraz daha detaylı okursanız bukadar basit düşünmediğimi sizde anlayacaksınız.
saygılarımla.


Arızalı fazı kestiğinizde,trifaze beslemeli müşterilerin zararını da ! kimin ödeyeceğini tesbit etmek gerekir.
 
Haklısınız fahri bey motor koruma olmayan aboneler zarar görebilir ama sıkıntı değil arızayı tespit ettiğimiz zaman ilgili çıkışı da kestirebiliriz.
 
Bahsedilen yöntemin kullanıldığı ve en azından trafo çıkışının tamamen kesilmesinin sağlandığı bir yer/uygulama oldu mu?

Sistem normal çalışma koşullarında hiç açtırma yapmadan çalıştı mı?
Bu uygulama sayesinde hocanın ve sizin belirttiğiniz tehlikelerden birinin önüne geçilmiş oldu mu?
 

Forum istatistikleri

Konular
127,957
Mesajlar
913,907
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst