Motor kontrol devresi: Motor dönüşündeki aksaklık algılayıcı devre

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,197
Puanları
3,256
Konum
BURSA
prqtz.gif


Start winding: Yardımcı sargı
Run winding: Ana (Asıl) sargı
RE1:Röle
TR1: Triyak
BC547 : Transistör
R1,R2----R10: Direnç
L: Faz hattı
N: Nötr hattı
0: Topraklama (-) kutup
+U : + kutup besleme girişi

Buzdolapları ve çamaşır makineleri gibi,tek fazlı (Monofaze) ac.indüksiyon (Asenkron) motorlarında,genellikle yardımcı sargılı bir sarımla,bu motorların ilk hareketi bir faz farkı yardımıyla yardımcı bir sargıdan sağlanmaktadır.Motor belirli bir hıza ulaştığında ise,devreye alınan bu sargı yeniden devreden çıkar.Bu yardımcı sargı üzerinden bir faz akımı,kaçak olarak olduğunda,motor sadece dönmeye çalışır.Bu faz farkı da normalde,motorun ilk hareketinde,birkaç "mF" değerinde bir kondansatörün,yardımcı sargıya seri olarak yerleştirilmesiyle sağlanır.Motor en düşük hıza ulaştığında,bir santrifüj anahtarla bu yardımcı sargı da devreden çıkarılır.


Yukarıdaki devre şemasında bir santrifüj anahtar gösterilmemekte,onun açma görevini yapan bir triyak yer alıp da gösterilmektedir.Anlaşılabilir olması için seri kondansatör bu şemada gösterilmemiştir.Motor bir kez dönmeye başladığında,yardımcı sargı çok uzun süre devrede kalmaz,bu nedenle çok fazla yüklenmez.Çok fazla devrede kaldığında,elbette oldukça da bozulma olacaktır.Başka bir deyişle yardımcı sargı,bu esnada devrede fazla olarak kaldığında,devreye çok fazla yükü yine beraberinde getirir.Ancak gereğinden fazla olarak geçen fazla akım (Yük) motorun sargı direnci ile sınırlandırılmaktadır.(Çünkü motor ters yönde elektro motor kuvvetleri,E.M.K. üretmekte,bu da ayrıca geçen akımı sınırlandırıcı nitelikte olabilmektedir.) Bu durumun uzun sürmesi ise,motorun aşırı ısınarak,motorda kalıcı bir hasarın ortaya çıkmasına neden olur.Bu nedenle motor dönerken,sürpriz bir şekilde ona ne olduğunu gösteren bir çözümü de bulmak son derecede önemlidir.Motor ilk başta yardımcı sargısız olarak döndüğünde,yardımcı sargıda da indüksiyon voltajını kendi kendisine indükletip oluşturabilir.

İndüklenen bu voltaj,ana sargı ile farklı bir pozisyondan dolayıdır ki bir faz farkında olacaktır.Bu voltaj uzun süre etkili olmayıp ana voltajın fazında (Fazlar ayni) olduğu zaman motor da duracaktır.Şemada ilgili dalga şekillerinden bazıları da gösterilmiştir.Daha fazla bilgi www.motorola.comun kendi sitesinden de ayrıca indirilebilir ki,burada ayrıca AN2149 ile ilgili uygulama notu da yer almaktadır.Bu kısmen de yararlı bilgiler içerebilir,ama gösterilen devrenin kısmen tamamlanmış olduğunu da aklımızdan çıkarmayalım.Görüldüğü gibi bunu doğrudan doğruya kullanmak mümkün değildir.Şebeke voltajının ana devreye bağlantısında özen gösterilmesine oldukça önem verip dikkatli olmak gerektiği,ölümcül tehlikesinin de olabileceğine dikkatinizi de çekmek gerekir.


Alıntıdır.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
127,964
Mesajlar
913,940
Kullanıcılar
449,610
Son üye
cagriaytmz

Yeni konular

Geri
Üst