Akü şarj devresi (otomobil aküsünü şarj etmek için)

djokan

Üye
Katılım
29 Kas 2006
Mesajlar
12
Puanları
1
Yaş
39
arkadaşlar bana akü şarj devresi lazım .yanlız aklıma takılan bişey var.acaba bu akü şarj devreleri aküyü normal olarak arabanın şarj ettiği gibi mi şarj eder yoksa akünün ömrünü uzatmak için mi kullanılır ??? arabanın aküsü zayıfladı onu şarj edicem 60A galiba reno :D
 
Otomatik Akü Doldurucu

TA2AW Cemal Ören

Günümüzde gerek telefonlarda, gerekse telsizlerde Ni-Cd, Ni-MeH ve Li-Io pillerin kullanımı çok revaçta olmasına ramen yüksek kapasiteli ve ucuz akım kaynağı olarak hala Kurşun-Asit aküler tercih edilmektedir. Masamda kullandığım güç kaynağım en fazla 10 A verebilmekte ve daha fazla akıma ihtiyacım olduğunda aküme başvurmaktayım. Ayrıca ilerki yıllarda evlerimiz için kısa süreli enerji (220 V) üretmek zorunda kalacağımızı da hesaplayarak bu devrenin faydalı olacağını düşünmekteyim.
Kurşun-Asit aküler tekniğine uygun olarak doldurulduğunda çok uzun seneler hizmette kalabilirler. 12 V Kurşun-Asit bir akünün ideal şarj akım - voltaj grafiği Grafik 1 de gösterilmiştir. Birinci faz (A-B) sırasında akü voltajı 10 V cıvarına gelene kadar şarj akımı sınırlandırılmıştır. Bu sınırlama hem ortama asit buharının yayılmasına, hemde oluşan kimyasal reaksiyonun hızını düşürerek kurşun plakaların delinmesine engel olmaktadır. Akü voltajı 10 V'tu geçtikten sonra (C-D) voltaj değeri 14.4 V' ta ulaşana kadar akü toplam kapasitesinin 1/10 u kadar bir akımla şarj edilmelidir. Şarj süresi 5-6 saat kadar sürecektir. Voltaj değeri 14.4 V'ta ulaştığında akü tümüyle dolmuştur ve bundan sonra iç direncinin küçük oluşu nedeniyle kendi kendine boşalmasını engellemek için çok küçük bir akım ile tamponda tutulması gerekmektedir (E-F). Tamponlama sırasında voltaj 16.5 V'tun üzerine çıkarılmamalıdır.

Şarj devresi şöyle çalışmaktadır. Eğer akü şarja bağlandığında komple boş ise T1 transistörü kesimdedir, IC1 in çıkışı low dur T2 ve T3 üzerinden geçecek akımı P1 direncinin değeri belirler .Bu değer akünün toplam kapasitesinin 1/20 sinden daha büyük olmamalıdır. Akü voltajı 10- 14 V arasında iken D3 üzerinden T1 biaslanır ve iletime geçer.Bu sırada IC 1 in çıkışı hala low dur. Şarj akımını P1 ve P2 dirençlerinin değerleri beraberce belirler. P3 direncini voltajı (IC 1 in + girişinde) D1 zener diodunun 6.8 voltluk değerini aştığında IC1 in çıkış voltajı 1 M luk direnç üzerinden geri besleme alarak D1 in voltajına yakın bir voltajda salınma yapar. Bu sırada T1 tekrar kesime girer ve şarj akımını P1 in değeri belirler. Bu durum (A-B) fazının zıttıdır.

Devrenin Kalibrasyonu : Devreye 0-10 A sıkalalı bir ampermetre bağlayınız. Kalibrasyona başlamadan önce Akünü dolu olması gerekir (14.4 V). Aküyü devreye bağlayınız ve P3 direncini ayarlayarak IC 1 in çıkışının salınım yapmasını sağlayınız. Daha sonra P1 direncini ayarlayarak toplam akımın 1/20 si kadar bir akım geçmesini sağlayınız. Daha sonra aküyü boşaltarak voltajı 11 V cıvarına indirin ve P2 direncini ayarlayarak toplam akımın 1/10 unun geçmesini sağlayın. Akü tam dolduğunda eğer voltaj 16.5 V tu geçerse P3 direncini tekrar ayarlayarak akım geçmemesini sağlayın.Daha sonra ampermetreyi devreden çıkarabilirsiniz.

Trafo 220 V / 16 V 150 W lıktır. Köprü diod ve TIP 2955 transistörünü büyükçe bir soğutucuya bağlamayı ihmal etmeyin, BD 140 için TR5 tipi bir soğutucu uygun olacaktır. Çıkışa seri bağlı 16 A'lik diod istendiğinde kullanılmayabilir.

Devreyi yapacak arkadaşlara başarılar dilerim.

Akusarj2.gif


Grafik 1 Şarj akım-voltaj değişimi grafiği



alıntıdır.
 
arkadaşım sağol bu devreyi yapabilirim yanlız ben daha sorumun cevabını alamadım ki.diyorum ki bu devre aküyü normal olarak aynı arabanın şarj ettiği şekildemi şarj ediyor yoksa hani akünün ömrü bitince son kez oto elektrikçinin birkaç ay daha dayansın diye yaptığı gibimi şarj ediyor.(benim maksatım aküyü biraz daha canlandırmak)
 
Sayın cnetubs !

Öncelikle teşekkür etmek istiyorum. Verdiğin bilgiler ve şema çok işime yarayacak. Kendi imkanlarımla küçük bir rüzgar gülü yapmaya çalışıyorum. Çok profesyonel olmadan amatörce ve hobi olarak yapıyorum.

Yukardaki yazınızda " 12 v. Kurşun-Asit bir akünün ideal şarj akım-voltaj grafiği Grafik 1' de gösterilmiştir " demişsiniz, fakat şema göremedim. Acaba yüklemeyi unuttunuzmu ?

Ayrıca ben beslemeyi 220 v. üzerinden değilde direk 12 v. DC olarak doğru akım dinamosundan vermeyi düşünüyorum. Bu durumda trafoyu ve köprü diyotu iptal edip, şemanın kalan kısmını yaptığımda olur herhalde. Ya da sizin başka öneriniz olabilirmi ?

Bir başka sorumda ; şemada trafo 220/16 v. verilmiş. Biz doğru akım dinamosundan elde etmek istediğimizde 16 v. mu yoksa 14 v. 15 v. gibimi vermeliyiz ?

Bu konuda yardımcı olursanız çok memnun olurum. HOŞÇAKALIN
 
kardes bana bu şarj aletinin ayrıntılı calışma prensibi lasım nasil bulabiliriz
:)
 
şarj devreleri aküyü normal olarak arabanın şarj ettiği gibi şarj eder akünün ömrünü sağlıklı şarj ve deşarj ile uzatmak buda demek değildir ki ben sağlıklı şarj deşarj ettim ama akümün ömrü gene kısa oldu bu akünün yapısı ile de alakalıdır sulu kuru jel vs şeklinde.birde akü tipine göre şarj aleti kullanmak gerekli her şarj aleti ile her akü şarj edilemez edilmemeli diye düşünüyorum yukarıdaki şema pek popüler bir şema değil hayal kırıklığına uğramasın kimse yapmayın demiyorum ama transistörleri iyi soğutun.akücüler kesin bilmiyorum ama elektroliz eksikse ilave ediyorlar falan öyle götütü götürmez pat diye şarja bağlamıyorlar bildiğim ya akü kuru akü ise...veya plakalar zemine döküldü ise...vs vs vs..
 
arkadaşlarben arabalarda bulunanşarrz dinamosu ile elektrik üretmek istiyorum dinamonun hareketini rüzgardan yada sudan alacağım. üreteceğim elektrikden sıcak su veya bahçe ışıklarında kullanacağım bana yardımcı olurmusunuz

İlim, ilim bilmektir. İlim kendin bilmektir.
Sen kendin bilmezsen bu nice okumaktır.

Yunus EMRE
İnsanların en hayırlısı insanlara faydalı olandır.
 
Ortalama 2-3 A ile 60-90Ah 'lik bir aküyü kaç saatte şarj ederiz , çok uzun olmaz mı?
Bu devre bu değerlikli büyük aküler için uygun mudur?
 
3A vererek 60A akü 20 saatde
2A - 30 saatde

3A vererek 90A akü 30 saatde
2A - 45 saatde
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,162
Mesajlar
915,577
Kullanıcılar
449,922
Son üye
11akif

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst