Asansör Kontrolü

ademcelik

Profesyonel Üye
Katılım
26 Tem 2008
Mesajlar
2,334
Puanları
656
Yaş
41
merhaba arkadaşlar.

asansörlerin yıllık kontrolü esnasında nasıl bir yol çizilmeli. hangi ölçümler yapılmalı hangi kontroller gözden geçirilmeli. yorum ve katkılarınız için şimdiden teşekür ederim.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Bakım yapılması gerekenler,
frenler,kapı kilitleri,motor,butonlar,pano,revizyon kutusu,paneller,halat,kasnak,kata getirme varsa aküler,...
yani hayati konu olduğu için bütün elemanlar kontrol edilir. kolay gelsin.
 
Asansörlerin yıllık kontrolleri Türkiyede makine ve elektrik mühendisleri odasınca görevlendirilen makine ve elektrik mühendisleri tarafından yapılır.

2005 yılından önceki asansörler türk standartlarınca belirlenen şartlara göre
2005 sonrası asansörler CE standartlarına göre kontrol edilir.

kontrolde

kuyu dibi (derinlik, temizlik, regulatör, tamponlar, rayların bağlantıları, dur butonu, priz, karşı ağırlık tampon çarpma kriş plakası)

kabin altı (korozyon durumu, aşırı yük kontağı, tampon çarpma kriş plakası, kablo takozu)

kabinde ( imdat butonu, kabin acil ve sabit aydınlatması, talimatlar, iç kumanda buton ve gösterge, kararlı stop, fotosel veya iç kapı, kabin malzemesi sağlamlık, aydınlatma, havalandırma)

her katta ( kat seviyeleri, dış kumanda butonları, kilitler(çift emniyetli) dış kumanda göstergeleri)

kabin üstü (bakımcı kumandası, dur butonu, paraşüt halatı, fren blokları ve mekanizma, halat bağlantıları, paraşüt kontağı, korozyon durumu, civata bağlantıları, patenlerin durumu)

makine-motor (çalışması, fren tij somunları, fren kolu, fren balataları, volan etiketi, yağlama tapaları)

kasnak (tahrik kasnağı ve saptırma kasnağı kanallarının durumları)

yataklar (mil yatakları)

halat kontrolü

ana besleme panosu (sigortalar, kaçak akım koruma rolesi, grup otomat sigorta)

kumanda panosu (2. hız termiği, faz sıralı koruma rolesi, ark durumu, kontaktörler)

topraklama

talimatlar

regülatör (sınır kesiciler, regulatör teker, yayı)
 
ayrıca asansör elemanlarının nasıl kontrol edildiği hakkında bilgi verebilirim.
 
Simdi asansore zemin kata in deniliyor asansor küt diye yarım kat asagı iniyor ve icinde eşim kaldı ve asansorun kapısını nasıl actımı bile hatırlamıyorum ve burada asansor firmasının ihmali oldugunu düsünüyorum. Halatlarda kopma yok ama bana göre halatın agırlıgını almadan asansor freni bosalttı.Benim ve yakınımın yasadıgı korkuyu tarif bile edemem ve bu asansor bakımını yapan yada otomasyonunu yapan asansoru yapan firmanını ihmali oldugunu düsünüyorum ve ihmal yapanlar cezalarını cekmeli bence sormak istedigim su asansör güvenlik kriterleri nelerdir.

Ben ve calısma arkadaslarımız da hidrolik preslerin otomasyon pano ve programlarını yapıyoruz.Hidrolik nüteleri kontrol eden valfleri acil stopları cift elleri plc ye bile girmiyoruz onun yerine safe plc yada emniyet rölelerinden gecirip sviclerin iki kontaklarını gözetliyoruz ve bu ekipmanlara dünya para akıyor inanın.
Simdi bir daha soruyorum asansorlere takılan çinden alma 100 dolarlık kartlar ne kadar güvenli bu kıytırık kartlar bir izleme yapıyormu yapıyorsa safe röleler gibi puls yollarakmı yapıyor ki bence yapmıyor ama hadi izleme yapsa bile puls yollamadıgına eminim peki kontagın yapıstıgını nasıl anlar

Hergün bindigimiz asansörler ne kadar güvenli benim üzülşdügükm bana yeter simdi burda asansörcü varsa öz elestri yapabilirmi lütfen ama işi hakkıyla yapanada lafım yok tabi.


Burayada internette buldugum bir asansor kartı semasını koyuyorum hic bir kontakları izleme fonksiyonu göremedim sadece basit koruma devreleri mevcut

http://www.tesaselektronik.com/pdfdata/TK-103_Pano_Baglanti_Semalari.pdf
 
Son düzenleme:
100 dolarlık kartlar ne kadar güvenli bu kıytırık kartlar bir izleme yapıyormu yapıyorsa safe röleler gibi puls yollarakmı yapıyor ki bence yapmıyor ama hadi izleme yapsa bile puls yollamadıgına eminim peki kontagın yapıstıgını nasıl anlar
sn hasan zincir
geçmiş olsun başınıza gelen durum un sebepleri birden fazladır bu konuya girmeden kısaca izahat te bulunayım

eklediğiniz şemadaki ru 1 ru2 rh rf krc 100 bağlantısını inceleyin tüm CE belgeli kartlarda bu ve benzeri devre ile kartlar 100 (24 vdc ) hattını hız yön kontaktörlerinin nc kontakları üzerinden geri besleme alarak kontaktörde ki istem dışı hareket ve kontak yapışması durumlarını kontrol eder EN 81-1 VE EN 81-2 ASANSÖR YÖNETMELİKLERİNİ inceleyiniz göreceksiniz bir çok elektronik elektrik ve mekanik emniyet mevcuttur uygulandığı takdirde asansörler gönül rahatlığıyla kullanılabilecek yük ve insan taşıyan makinelerdir
saygılar
 
Son düzenleme:
burda ben kart markasını elestirmiyorum .Sadece sorguluyorum kendimce.Simdi bizim basımıza gelen olayı yorumlarsak sizce sorun nerde bence kartta Olay ceyra etmesi su sekil
Ben 1 yasındaki oglumla birlikte asansörle indik.Daha sonra hanımım ben indikten sonra asansoru cagırdı bindi ve zemin kat butonununa basınca asansor kut diye yarım kat asagı düstü ve durdu ben asansorde kaldı durdu diye ben asagıdan tekrar cagırdım birdaha bir daha biraz dustu toplam yarım kat asagı kontrolsüz düstü ve durdu.Asansordeki yakınımı cıkardım daha sonra asnsorun salterini kapatmak icin asansor dairesine cıktıgımda motorun hala calıstıgını gördüm.salteri kapattım.

Simdi olayın ceyran etmesi ile neler söyleyebilirsiniz Bana göre kartta su sorun var mekanik hata bile olsa bu kart mekanik hataları nereye kadar denetliyor. Ya da asansorun agırlıgını dengelemeden fren mi saldı yoksa Hadi mekanik sorun oldugu belli motor niye durmadı.
 
Son düzenleme:
EN 81-1 VE EN 81-2 ASANSÖR YÖNETMELİKLERİNİ inceleyiniz göreceksiniz bir çok elektronik elektrik ve mekanik emniyet mevcuttur uygulandığı takdirde asansörler gönül rahatlığıyla kullanılabilecek yük ve insan taşıyan makinelerdir

Yukarıdaki cümleniz güzel uygulandıgı taktirde firmalarımız ne kadar standartlara uyuyor.
 
Son düzenleme:
Simdi olayın ceyran etmesi ile neler söyleyebilirsiniz Bana göre kartta su sorun var mekanik hata bile olsa bu kart mekanik hataları nereye kadar denetliyor. Ya da asansorun agırlıgını dengelemeden fren mi saldı yoksa Hadi mekanik sorun oldugu belli motor niye durmadı.

SN ZİNCİR
kartların mekanik hataları denetlemesi kullanılan kesici ve sviç lerden gelen sinyal dönüşleri ile yapılmaktadır .sizin olayınızda bi stabil şalterlerden biri arızalanmış yada alt kesici düzeneklerden biri çalışmamış yada regülatör sehpası dediğimiz düzenek asansörünüzde kullanılmamış yada düzgün monte edilmemiş,fren tertibatı arızalanmış olabilir bakımınızı üstlenen firma ile görüşüp bahsettiğim düzeneklerin kontrolünü sağlayabilirisiniz
ayrıca kumanda kartınızın maksimum seyir mesafe ayarlarını ve diğer parametrelerini de kontrolü unutmayınız
(regülatör sehpası : asansörün tüm mekanik sviçleri,panosu arızalansa dahi en üst kata yada en alt kabin in çakılmasını önlemek için gerekli seviyede panonun 3 faz ana beslemesini kesen düzenek asansörünüzde yok ise taktırınız)
FİRMALARIN ne kadar standartlara uyduğuna gelince iş yaptırdığınız bakım yaptırdığınız firmaların CE TSE ISO belgelerinin olup olmadığını hangi marka malzemelerle bakım yaptığını kontrol etmek sizin elinizde olan bir selahiyettir öneri olarak sunabileceğim firma ve markalar mevcut ihtiyaç duyarsanız
SAYGILAR
 
Son düzenleme:
ilgili yasa gereği her asansörün kontrolü yılda birkez valilik veya belediyelerce yapılmalıdır. Halat kopması milyonda bir ihtimalle gerçekleşir, en sık yaşanan olaylar tahrik kasnağı kanallarındaki aşınmadan ötürü halatlarda kayma meydana gelmesidir.veyahut kabin karşı ağırlık dengesi veya faz sıralı koruma rölesi kullanılmamasından ötürü fazların ters gelmesi sonucu asansör kuyu dibine veya tavana çarpabilir. firmalar genellikle faz sıralı kooruma rölesine yerine motor koruma rölesi kullanır buda bu tür kazalara sebebiyet verebilir. karşı ağırlığa dikkat etmek gerekir ağırlık beton veya döküm olmalıdır eğer barit ağırlık kullanılırsa zamanla barit ağırlık içindeki kum kurur ve ağırlıkta düşme meydana gelebilir buda dengede bozulmalara kaymalara kuyu dibine çarpmaya neden olabilir. ben asansör kontrol uzmanı olarak makine mühendisleri odasında çalışıyorum ancak elektronik kartlardan meydana gelen sorunlar hakkında fikrim yok o işi elektronik mühendisi uzman arkadaş biliyor, ama mekanik sorunlar anlattığım gibi meydana. firmadan davacı olmak için en büyük koz yıllık asansör kontrolleridir. bu işi mmo ve emo yapmaktadır. asansörde meydana gelen kazalarda savcının ilk baktığı şey uygunluk raporunun olup olmadığıdır. aksi taktirde 95 te çıkan ilgili yasa gereği bina yöneticileri bundan meshuldür. 10 güne kadar çıkmasını beklediğimiz yeni yönetmeliğe göre asansörünün yıllık kontrolünü yaptırmayan yönetici tüm meshuliyeti üstüne almaktadır. yani bakımcı firmaların hiç bir sorumluluğu kalmamaktadır. eğerki uygunluk raporunuz yoksa bakımcı firmaya açacağınız dava sonuçsuz kalabilir.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,960
Mesajlar
913,920
Kullanıcılar
449,607
Son üye
sinan343834

Yeni konular

Geri
Üst