Asenkron motor etiket değerleri

Katılım
23 Eki 2008
Mesajlar
12
Puanları
1
P = 3,5 kw
Devir = 2880 r/min
cosfi = 0,87
verim = 82,5
Akım = 6,4 A
yukarıdaki etiket değerleri olan bir asenkron motor, benim ölçümümde çektiği akım 3,00 3,20 A arasında gezmekte.
verim = Petiket / Pşebeke ==> Pşebeke = Petiket/verim = 3,5 / 0,825 = 4,24 Kw çıkmakta
Pşebeke = kök(3) * I * V * cosfi ==> I = Pşebeke / (kök(3) * V * cosfi) =4,24 / 1,73 * 380 * 0,87 = 7,41 A

ölçümde bulduğum değerle hesapladığım değer arasında neden yanlışlık var? bu konuda bilgisi olan arkadaşlar yardım edebilrler mi? ve asenkron motorların hesapları hakkında kaynak sunabilecek var mı acaba..
şimdiden teşekkürler
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Hesaplamada çıkan akım ile, etiketinde yazan akım arasındaki fark için olası durumlar;
1-motor etiket gerilimi ile hesaplamada kullandığınız gerilimin farklı olması(belki motor 440 V'a göre sarılmıştır)
2-motor etiketinde yazan verilerin yanlış olması ihtimali. (verim ve/ya cosfi belki daha düşüktür)

Motorun çalışması sırasında çektiği akımın etiketinde yazan akımdan farklı olmasının nedeni ise, motorun tam yükle çalışmıyor olmasından kaynaklanmaktadır. Yani motor mevcut durumda belirttiğiniz akımdan daha yüksek akım çekmek durumunda kalmıyorsa, demek ki bu motor başlangıçta büyük seçilmiştir.
 
Mildeki yük tam olarak 3,5 kW değil. Daha düşük değerde bu yüzden çektiğiniz akımda daha düşük.
 
Mildeki yük tam olarak 3,5 kW değil. Daha düşük değerde bu yüzden çektiğiniz akımda daha düşük.


etikette yazan motorun çekeceği ve dayanabileceği maksimum akımdır siz mile ne kadar yüklenirseniz motorun çekeceği akım o kadar artar
 
etikette yazan motorun çekeceği ve dayanabileceği maksimum akımdır siz mile ne kadar yüklenirseniz motorun çekeceği akım o kadar artar

Aksi bir şey yazdığımı sanmıyorum. Arkadaşın motorunun milindeki yük 3,5 kW değil bu yüzden düşük akım görüyor.
 
P = 3,5 kw
Devir = 2880 r/min
cosfi = 0,87
verim = 82,5
Akım = 6,4 A
yukarıdaki etiket değerleri olan bir asenkron motor, benim ölçümümde çektiği akım 3,00 3,20 A arasında gezmekte.
verim = Petiket / Pşebeke ==> Pşebeke = Petiket/verim = 3,5 / 0,825 = 4,24 Kw çıkmakta
Pşebeke = kök(3) * I * V * cosfi ==> I = Pşebeke / (kök(3) * V * cosfi) =4,24 / 1,73 * 380 * 0,87 = 7,41 A

ölçümde bulduğum değerle hesapladığım değer arasında neden yanlışlık var? bu konuda bilgisi olan arkadaşlar yardım edebilrler mi? ve asenkron motorların hesapları hakkında kaynak sunabilecek var mı acaba..
şimdiden teşekkürler


Bir de şöyle bir husus var dikkatinizi çekmek isterim.Asenkron motorları MEGEP dökümanında okursanız,belirli bir etiket yüklenme değerinde Cos fi (Güç faktörü) nün etiket değerinde yazılanla ayni olacağı özellikle belirtilmiş.Yani rotordaki kayma miktarı fabrikasının belirlediği bir oranla ve belirli bir yüklenme değeri için sınırlandırılmıştır.Siz 3.5 kW'dan daha düşük veya daha yüksek yüklenme güç değeri için bu ideal kayma(Beraberinde de etiket cos fi deüğerini)oranını yakalayamazsınız.

Matematik ve elektrik hesapları sizin yapmanıza pek gerek de yoktur,çünkü bunları üretimde çalışan elektrik AR-GE mühendisleri yapmış ve motor dizaynini buna göre yapmışlardır.Düşük yüklenme güç değerlerinde de Cos fi değeri,yine etikette yazılan,yani istenilen ideal değerinde değildir,MEGEP DÖK./Asenkron Motorları kısmında bu husus,üzerine basılarak da özellikle belirtilmiştir.Yani sonuç olarak yüklenme derecesine göre asenkron motorun gücünü,bir miktar motor emniyet payı,toleransı da bırakıldıktan sonra,daha en baştan seçmekte de yarar vardır.

Çok fazla kW değerli motoru gereksiz olarak seçtiğinizde,etiketteki yüklenmeyi yakalamanız da zorlaşacağından dolayı ideal rotor kaymasını(Cos fi'yi) elde etmeniz de güç olacaktır.Cos fi'nin fazla olması da,verimin düşmesi,reaktif gücün(Şebekeye iade edilen gücün) artması,daha kalın kesitli kabloyu da enerji iletiminde kullanmanız demektir.Yani ideal akım çeken motor beklentinizde,hem başlangıçta doğru motor gücünü,hem de etikette yazılan yüklenme değerini tam olarak uygulamak gerekiyor.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
Hesaplamada çıkan akım ile, etiketinde yazan akım arasındaki fark için olası durumlar;
1-motor etiket gerilimi ile hesaplamada kullandığınız gerilimin farklı olması(belki motor 440 V'a göre sarılmıştır)
2-motor etiketinde yazan verilerin yanlış olması ihtimali. (verim ve/ya cosfi belki daha düşüktür)

Motorun çalışması sırasında çektiği akımın etiketinde yazan akımdan farklı olmasının nedeni ise, motorun tam yükle çalışmıyor olmasından kaynaklanmaktadır. Yani motor mevcut durumda belirttiğiniz akımdan daha yüksek akım çekmek durumunda kalmıyorsa, demek ki bu motor başlangıçta büyük seçilmiştir.

Motorun etiket gerilim değeri 380 V. diğer sölediğiniz için birşey söleyemem

Bir de şöyle bir husus var dikkatinizi çekmek isterim.Asenkron motorları MEGEP dökümanında okursanız,belirli bir etiket yüklenme değerinde Cos fi (Güç faktörü) nün etiket değerinde yazılanla ayni olacağı özellikle belirtilmiş.Yani rotordaki kayma miktarı fabrikasının belirlediği bir oranla ve belirli bir yüklenme değeri için sınırlandırılmıştır.Siz 3.5 kW'dan daha düşük veya daha yüksek yüklenme güç değeri için bu ideal kayma(Beraberinde de etiket cos fi deüğerini)oranını yakalayamazsınız.

Matematik ve elektrik hesapları sizin yapmanıza pek gerek de yoktur,çünkü bunları üretimde çalışan elektrik AR-GE mühendisleri yapmış ve motor dizaynini buna göre yapmışlardır.Düşük yüklenme güç değerlerinde de Cos fi değeri,yine etikette yazılan,yani istenilen ideal değerinde değildir,MEGEP DÖK./Asenkron Motorları kısmında bu husus,üzerine basılarak da özellikle belirtilmiştir.Yani sonuç olarak yüklenme derecesine göre asenkron motorun gücünü,bir miktar motor emniyet payı,toleransı da bırakıldıktan sonra,daha en baştan seçmekte de yarar vardır.

Çok fazla kW değerli motoru gereksiz olarak seçtiğinizde,etiketteki yüklenmeyi yakalamanız da zorlaşacağından dolayı ideal rotor kaymasını(Cos fi'yi) elde etmeniz de güç olacaktır.Cos fi'nin fazla olması da,verimin düşmesi,reaktif gücün(Şebekeye iade edilen gücün) artması,daha kalın kesitli kabloyu da enerji iletiminde kullanmanız demektir.Yani ideal akım çeken motor beklentinizde,hem başlangıçta doğru motor gücünü,hem de etikette yazılan yüklenme değerini tam olarak uygulamak gerekiyor.Kolay gelsin.Saygılarımla.

bilgileriniz için teşekürler, benim kullanımdığım motorun aynı değerelere sahip, ve aynı işi yapan başka bir motorun , çektiği akım 6 A görüyor (bu yüzden kullanılan motor bu etiket değerlerinde). ve bu 6 A çeken motor hiç bir sıkıntım yokkken, 3.2 A çeken motor da sürekli sargı yanmaları gerçekleşiyor. benim yaptığım hesaplamalarda bu yüzdendir.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
3 Fazıda tek tek ölçtünüz mü? Motor nerede kullanılıyor sargılarda nem oluşma ihtimali var mı? Motor hiç sarıma gitti mi?
 
Motorun etiket gerilim değeri 380 V. diğer sölediğiniz için birşey söleyemem



bilgileriniz için teşekürler, benim kullanımdığım motorun aynı değerelere sahip, ve aynı işi yapan başka bir motorun , çektiği akım 6 A görüyor (bu yüzden kullanılan motor bu etiket değerlerinde). ve bu 6 A çeken motor hiç bir sıkıntım yokkken, 3.2 A çeken motor da sürekli sargı yanmaları gerçekleşiyor. benim yaptığım hesaplamalarda bu yüzdendir.

Bunun çok çeşitli sebepleri vardır.Bunun için bir clampmetre(Pens ampermetre) ile,3 fazın motora girdiği kabloyu ayrı ayrı ölçün,çekilen akımlar ayni midir?Panodan yandığını belirttiğiniz asenkron motora bir şekilde 2 faz gelebilir mi?Bunu da araştırmanız,kontaktör kontaklarının,sağlamlığının teyidi de gerekli.Tmş'nin değerleri,motor korumasına uygun mu seçilmiştir?KAR kullanılıyorsa bağlantıları ve seçilen tipi motor için uygun mudur?Motorun bağlı olduğu mekanik sistemde,çalışma sırasında farkedilmeyen bir zorlanma,anormal bir durum var mıdır?Motor rulmanları bozulup,rotorun sargılara mekanik teması veya yine mekanik bir zorlaması var mıdır?Sn.alpernbugra'nın da ifade ettiği gibi,motor fazlaca nemli ve sıcak bir ortama mı ayrıca maruz kalıp çalışıyor?Aklıma gelen olumsuzluklarla,motor yanması ilişkisi bunlardır.Dikkatli bir ön araştırma yapmanız yararlıdır.Bu aksaklıklardan bir veya birkaçı varsa eğer,motor 3 fazda normal de yüklense,etiket değerinden çok fazla da amper çekebilir.Çekilen 3.2 amper değeri herhalde etiketteki normal akım değeridir.Kolay gelsin.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
127,964
Mesajlar
913,940
Kullanıcılar
449,609
Son üye
cherrywine

Yeni konular

Geri
Üst