AC motorlarda kontaktör - termik değerleri

Ali_Rıza

Katılımcı Üye
Katılım
4 Ara 2009
Mesajlar
1,260
Puanları
58
Yaş
40
ARKADAŞLAR KAFAMA TAKILDI VE FORUMU BİRAZ KURCALADIM. BİR KAÇ DEFA BU KONU AÇILMIŞ AMA NET BİR SONUCA VARILAMAMIŞ. ŞİMDİ AC MOTOR LAR İÇİN KULLANILACAK KONTAKTÖR VE TERMİK LER İÇİN DOĞRU SANDIĞIM BİR KAÇ BİLGİYİ SIRALIYORUM. YANLIŞ OLANLAR VARSA LÜTFEN DÜZELTİRMİSİNİZ.

1- DİREK YOL VERİLEN MOTORLARDA KONTAKTÖR VE TERMİK DEĞERLERİ MOTOR NOMİNAL AKIMINA GÖRE (YANİ BU AKIMDAN BÜYÜK) SEÇİLİR.

2- YILDIZ-ÜÇGEN YOL VERİLEN MOTORLARDA;
A)YILDIZ KONTAKTÖRÜ (ZATEN MOTOR YILDIZDA ÇALIŞIRKEN AZ AKIM ÇEKECEĞİNDEN) 1/KÖK3 YANİ 0,58xMOTOR NOMİNAL AKIMI DEĞERİNE GÖRE SEÇİLİR.
B)ÜÇGEN KONTAKTÖRÜ VE ANA KONTAKTÖR (MOTOR ÜÇGENDE ÇALIŞIRKEN AKIM BU 2 KONTAKTÖR ARASINDA EŞİT PAYLAŞILACAĞINDAN) MOTOR NOMİNAL AKIMININ YARI DEĞERİNE GÖRE SEÇİLİR.
C)TERMİK KORUMA, ANA KONTAKTÖRDEN SONRAYA KONULACAĞINDAN DOLAYI MOTOR NOMİNAL AKIMININ YARISI DEĞERİNE GÖRE SEÇİLİR.
D) SİGORTA DEĞERİ HAT BAŞINA KONULACAĞINDAN MOTOR NOMİNAL AKIMINA GÖRE SEÇİLİR.

3- SOFT STARTER VE VARIABLE FREQUENCY DRIVE'LER DE ANAHTARLAMA VE KORUMA YOL VERİCİ İÇERİSİNDEDİR.

BU SONUÇLARA ŞU RESME BAKARAK VARDIM : http://www.ugur-muhendislik.com/Files/Image/yldzucgen.JPG

ŞİMDİ BU BİLGİLERDE HATALI GÖRDÜĞÜNÜZ ŞEYLER VARSA SÖYLERSENİZ SEVİNİRİM. HEM DE MİLLETİ AYDINLATMIŞ OLURSUNUZ. TEŞEKKÜR EDERİM.
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
C maddesinde belirtilen yarı akım değeri Ix0,58 olmalıdır.Aksi durumda yol alma anında termik açar.Üçgen kontaktörü sonrası konulmuşsa yarı akımdır
Ayrıca soft ve sürücülerde girişe hızlı atan tip sigorta konulması tavsiye edilmektedir
 
C maddesinde belirtilen yarı akım değeri Ix0,58 olmalıdır.Aksi durumda yol alma anında termik açar.Üçgen kontaktörü sonrası konulmuşsa yarı akımdır
Ayrıca soft ve sürücülerde girişe hızlı atan tip sigorta konulması tavsiye edilmektedir

EVET. ANA KONTAKTÖRDE 0,58xI OLMALI O ZAMAN. ÇÜNKÜ YILDIZ KONUMUNDA BÜTÜN AKIM ANA KONTAKTÖR VE TERMİK ÜZERİNDEN GEÇİYOR. İNCELEYİNCE BENDE ÖÖLE OLDUĞUNU GÖRDÜM. BU ARADA ÜÇGEN ÇALIŞMADA AKIMIN 2 EŞİT PARÇAYA BÖLÜNDÜĞÜ DOĞRU DEĞİL Mİ?. BEN HİÇ ÇALIŞMADIM BU TÜR KONULARDA AMA ŞEKİLE BAKINCA ÖYLE BİR SONUCA VARDIM.
 
Şekle bakıldığında akım ikiye bölünüyor.Dolayısıyla motor akımı/ 2kontaktör olmalı değil mi?
Uygulamada hiçbirzaman böyle olmuyor.20yılda yüzlerce yıldız /üçgen motor bağladım.Yarı akımı çekenine rastlamadımÜşenmeyip biri ana hatta ikisi kontaktör çıkışlarına bağladım.gördüğüm kontaktör çıkış akımlarının toplamının ana koldan fazla olduğunu gözlemledim.genellikle kol akımları yarıdan%5-6 fazla oluyor.motor dinamik bir alıcı yük an be an değişiyor.Sargı kontak farklı ısınıyor ve direnç sürekli değişiyor.(Buna bakıp da Kirşof'u suçlamayın)
 
Şekle bakıldığında akım ikiye bölünüyor.Dolayısıyla motor akımı/ 2kontaktör olmalı değil mi?
Uygulamada hiçbirzaman böyle olmuyor.20yılda yüzlerce yıldız /üçgen motor bağladım.Yarı akımı çekenine rastlamadımÜşenmeyip biri ana hatta ikisi kontaktör çıkışlarına bağladım.gördüğüm kontaktör çıkış akımlarının toplamının ana koldan fazla olduğunu gözlemledim.genellikle kol akımları yarıdan%5-6 fazla oluyor.motor dinamik bir alıcı yük an be an değişiyor.Sargı kontak farklı ısınıyor ve direnç sürekli değişiyor.(Buna bakıp da Kirşof'u suçlamayın)

ANLADIM. PEKİ PRATİKTE BU KONTAKTÖR AKIMLARI NASIL SEÇİLİYOR. TECRUBELERİNİZDEN YARARLANALIM O ZAMAN :) 3Ü DE 0,58xIn DEN BÜYÜK OLSA YETERLİ Mİ?

BİR DE DEDİĞİNİZ ŞEY GERÇEKTEN İLGİNÇ. 2 AKIMIN TOPLAMI OLAN BİR AKIMIN GENLİĞİ DİĞER İKİ AKIMIN GENLİKLERİ TOPLAMINDAN FARKLI OLMASININ TEK NEDENİ FAZ AÇISI FARKI OLABİLİR AMA BURDA BÖYLE BİŞEY YOK Kİ?
 
Y/Ü devrede kontaktör seçerken çoğu kişi firmaların hazır cetvellerini kullanır.Buralarda da( genellikle)Motor akımı/2 kuralı işler.Y kontaktörü 15kw'a kadar(bu kural değil)Ana kontaktörlerle aynı seçilirken güç arttıkça bir küçük hâle gelir(sıemens 110kw motor için 3Tf52+3Tf52+3Tf50 gibi)
Malzeme seçimi bileşke kuvvete (tecrübe)bağlıdır.dikkat edilecek en önemli hususlar kullanılan marka ve motorun kullanım amacıdır.
Kullanım amacından kasıt motor yol alma akımı -sıklığı- yükte çalışma süresi gibi
Seçim doğru yapılmazsa ya gereksiz masrafa girilir. Ya da çalışma sırasında sık arıza durumlarıyla karşılaşılır
 
y/ü devrede kontaktör seçerken çoğu kişi firmaların hazır cetvellerini kullanır.buralarda da( genellikle)motor akımı/2 kuralı işler.y kontaktörü 15kw'a kadar(bu kural değil)ana kontaktörlerle aynı seçilirken güç arttıkça bir küçük hâle gelir(sıemens 110kw motor için 3tf52+3tf52+3tf50 gibi)
malzeme seçimi bileşke kuvvete (tecrübe)bağlıdır.dikkat edilecek en önemli hususlar kullanılan marka ve motorun kullanım amacıdır.
Kullanım amacından kasıt motor yol alma akımı -sıklığı- yükte çalışma süresi gibi
seçim doğru yapılmazsa ya gereksiz masrafa girilir. Ya da çalışma sırasında sık arıza durumlarıyla karşılaşılır

açıklamalarınız için teşekkür ederim. Birde yakalamışken 1 soru daha sorayım size. üçgen kontaktörün motora bağlanmayan ucu, yani Şebeke hattına bağlanan ucu , ana kontaktörden sonra bağlansa daha iyi değilmi? Sadece ana kantaktör değerini küçük tutmak için mi ana kontaktörle şebeke arasına bağlanıyor?
 
açıklamalarınız için teşekkür ederim. Birde yakalamışken 1 soru daha sorayım size. üçgen kontaktörün motora bağlanmayan ucu, yani şebeke hattına bağlanan ucu , ana kontaktörden sonra bağlansa daha iyi değilmi? Sadece ana kantaktör değerini küçük tutmak için mi ana kontaktörle şebeke arasına bağlanıyor?

Uygulamaları belirleyen en önemli husus PARA'dır.Takdir edersiniz ki öneriniz uygulanırsa Ana kontaktör en az motor akımını karşılayacak kadar büyük seçilmelidir.Örneğin Siemensin fiyat listesinden kıyaslama yaparsanız ne demek istediğimi daha kolay anlarsınız.
Uygulamada pek sık olmamakla birlikte dediğiniz uygulama 2yönlü Y/Ü devrelerinde kullanılır.
Bu durumda 2. yönde faz çakışması yaşanmaması için ü kontaktörü girişi Enversör-ana kontaktör çıkışından alınır.(bu uygulama 4 kontaktörle yapılır.Alışıla gelen 5kontaktör kullanmaktır)
Kumanda devresinde Y kontaktörünün ana kontaktörden önce çektiği devre kullanılması tavsiye edilir.Çünkü:
Bu durumda kısa devre noktası yıldız olmayacak ana kontaktör olacaktır.Aksi durumda Y kontaktörünün kontakları çabuk bozulacaktır
 

Forum istatistikleri

Konular
128,098
Mesajlar
914,957
Kullanıcılar
449,799
Son üye
ferhatakpolat

Yeni konular

Geri
Üst